Novinky

  • 15.10.2020 Good V Číně už šestý měsíc za sebou stoupl počet prodaných nových osobních automobilů

  • 11.10.2020 Good Triumfem Lewise Hamiltona (Mercedes) skončila VC Eifelu F1 na Nürburgringu

  • 11.10.2020 Good Český stát vybral na silničním mýtu v září rekordní částku 1,04 miliardy korun

Facebook Instagram

Jak vyzrát na podzimní rozmary počasí

Jak vyzrát na podzimní rozmary počasí

Rady profesionálního závodníka

Podzim je pro řidiče nejnáročnějším ročním obdobím, protože musejí čelit spadanému listí na vozovkách, chladnému počasí, dešti a prodlužování noci. Souhrn uvedených faktorů od nich vyžaduje, aby si důkladně zkontrolovali vůz a nebezpečným podmínkám náležitě přizpůsobili svou jízdu.

Na podzim je povrch vozovky chladný a mokrý. Kontrola pneumatik je proto zásadní. Adhezi pneumatik a brzdnou dráhu významně ovlivňují hloubka dezénu a tlak v pneumatikách.

Odborníci doporučují hloubku dezénu více než 2 milimetry. Hloubka dezénu rozhodně nesmí být menší než 1,6 milimetru, protože by při jízdě na mokrém povrchu rychlostí 90 km/h hrozila naprostá ztráta trakce. Jednou za měsíc je nutné zkontrolovat správný tlak v pneumatikách.

Spadané listí je kluzké stejně jako sníh. Zkušený řidič a závodní jezdec Jordi Gené proto doporučuje maximální opatrnost na úsecích pokrytých spadaným listím. Řidiči by se na nich měli vystříhat intenzivnímu brzdění. „Pokud se v této situaci ocitneme uprostřed zatáčky, neotáčíme prudce volantem. Ztratí-li pneumatiky přilnavost, nesnažíme se měnit směr jízdy, dokud nezískáme znovu kontrolu nad vozem,“ dodává.

Jestliže je v mlze jen padesátimetrová viditelnost, měli bychom ji udržovat jako bezpečnostní odstup od vpředu jedoucího vozidla a nepřekračovat rychlost 50 km/h. „Jen tak budeme mít dostatek prostoru pro zastavení v nouzové situaci,“ vysvětluje Jordi. 

Mlžení oken může zabránit přívod teplého vzduchu z ventilační soustavy

Dalším tipem pro lepší výhled z vozu je zapnutí mlhových světlometů. Jordi však nabádá: „V mlze nikdy nepoužíváme dálková světla, protože na zamlžené ploše čelního okna vytvoří světelné efekty, kvůli kterým neuvidíme obrysy vozidel vpředu.

Odborníci uvádějí, že při jízdě za špatných podmínek se zapnutými stěrači se zhoršuje výhled z vozu o 20 až 30 %. Stírací lišty by se proto měly vyměňovat jednou ročně, a to především na podzim, který je obvykle nejdeštivějším obdobím. Čistá okna se za jízdy tak snadno nezamlží. Mlžení oken zabrání rovněž přívod teplého vzduchu z výdechů ventilační soustavy k čelnímu oknu.

Nemusí zrovna pršet, aby byl povrch vozovky kluzký. Stejně nebezpečná je kombinace vysoké vlhkosti vzduchu a nízkých teplot. „Proto budeme velmi opatrní při jízdě ve stínu, především pak v zatáčkách,“ připomíná Jordi. Na mokré vozovce udržujeme dvojnásobný bezpečnostní odstup. Je také vhodné občas sešlápnout pedál brzdy. Tím osušíme povrch brzdového obložení a ověříme si funkčnost brzdové soustavy.

Na podzim jsou běžné prudké dešťové přeháňky, při nichž vzniká na silnicích riziko akvaplaningu. „V této situaci nikdy ani trochu nebrzdíme, dokud se kola nedostanou znovu do kontaktu s povrchem vozovky. Teprve pak upravíme směr jízdy mírným natočením volantu,“ zdůrazňuje profesionální jezdec.

Při jízdě na dálnici může problémy způsobovat také silný vítr. Snížíme rychlost jízdy a při předjíždění nákladních vozidel držíme pevně volant, protože náhlý poryv větru by mohl vůz destabilizovat.

Přechod z letního času na zimní ve spojení se zkracováním dne zvýší intenzitu silničního provozu za tmy. Správné osvětlení je důležité, protože k 30 % všech dopravních nehod v Evropě dochází v noci. Za špatné viditelnosti, avšak bez mlhy, se doporučuje používat dálková světla při jízdě mimo obec.

Podzim je pro mnoho divokých zvířat dobou páření. Proto se pohybují ve stádech aktivněji než obvykle. Při jízdě na silnicích se značkou upozorňující na výskyt divoké zvěře je tudíž důležité zpomalit.

Komentáře ke článku