Novinky

  • 15.10.2020 Good V Číně už šestý měsíc za sebou stoupl počet prodaných nových osobních automobilů

  • 11.10.2020 Good Triumfem Lewise Hamiltona (Mercedes) skončila VC Eifelu F1 na Nürburgringu

  • 11.10.2020 Good Český stát vybral na silničním mýtu v září rekordní částku 1,04 miliardy korun

Facebook Instagram

Hlídač, pomocník i zachránce

Hlídač, pomocník i zachránce

Moderní asistenční systémy v Seatu Ateca

Stále více automobilů nabízí komfortní, informační a zábavní systémy, od ergonomických sedadel až po displej na středové konzole v úrovni očí, které vylepšují zážitky z jízdy. Existuje však také řada na první pohled neviditelných prvků, jejichž význam roste.

Jedná se o vyspělé asistenční systémy ADAS (Advanced Driving Assistance Systems). Automatické asistenční funkce usnadňují řešení každodenních situací v silničním provozu, a zvyšují tak bezpečnost.

Podle zprávy ERSO (European Road Safety Observatory) o bezpečnosti silničního provozu v Evropě z roku 2018 překračuje 40 % až 60 % řidičů v Evropské unii rychlostní limity. Přitom je prokázáno, že mírným snížením rychlosti jízdy se zmenší vážnost dopravních nehod. Vzhledem k tomu, že většina nehod je způsobena lidským faktorem, mohou být i drobnosti, například schopnost předvídat zpomalení vozidla vpředu, významným příspěvkem ke zlepšení situace. Asistenční systémy jsou proto zásadním nástrojem pro zvyšování bezpečnosti.

Pro bezpečnou jízdu je nezbytné přizpůsobit její rychlost stavu vozovky a dopravní situaci. A právě to usnadňuje Travel Assist ve výbavě nového modelu Seat Ateca. Řidič může tuto funkci aktivovat stisknutím tlačítka. Systém udržuje vůz v jízdním pruhu zásahy do řízení, nastavenou rychlost jízdy i bezpečnou vzdálenost od vpředu jedoucího vozidla. V kombinaci s adaptivním tempomatem ACC předvídá průběh trasy a na základě rozpoznaných dopravních značek upravuje rychlost jízdy.

Přednárazový asistent minimalizuje následky neodvratné srážky

Tento systém poskytuje mimořádný komfort, protože pomáhá s řízením vozu ve vysokých rychlostech a udržuje jej přitom ve svém jízdním pruhu,“ zdůrazňuje Marc Seguer, vedoucí oddělení systémů ADAS ve společnosti Seat. Řidič však i nadále musí z důvodu bezpečnosti a souladu s legislativou nepřetržitě systém kontrolovat, sledovat silniční provoz a mít obě ruce na volantu.

V Evropě roste obliba obytných přívěsů. Podle sdružení ECF (European Caravan Federation) bylo například v Německu v roce 2019 registrováno 26 941 nových obytných přívěsů a růstový trend pokračuje i v roce 2020. V červnu vykázal německý trh 3572 nových registrací, což představuje meziroční nárůst o 20 %.

Johannes Fleck, vedoucí oddělení produktu, plánování a strategie německého dovozce Seatu, uvádí, že „řidiči ve stále větších počtech objevují možnosti, které nabízejí obytné přívěsy. Jízda se soupravou ovšem vyžaduje hodně zkušeností a značné dovednosti, především při couvání. Pokud otočíme volantem doleva, obytný přívěs pojede opačným směrem.“

Systém Trailer Assist ve výbavě modelu Ateca 2020 nabízí v těchto případech pomoc ve třech snadných krocích. Řidič musí jen zařadit zpětný chod, stisknout tlačítko parkovacího asistenta a ovládacím prvkem pro nastavení polohy zrcátek udávat požadovaný směr jízdy. Celý manévr může kontrolovat na displeji zadní kamery.

Nový Seat Ateca je rovněž vybaven asistentem pro stav nouze. Pokud Emergency Assist zjistí, že řidič po několik sekund neovládá volant, aktivuje nejprve zvuková a vizuální upozornění. Zůstane-li tento krok bez odezvy, dojde ke krátkému přibrzdění. Jestliže řidič ani v tomto případě nereaguje, zapne asistent ukazatele směru a zpomalí vůz až do úplného zastavení v příslušném jízdním pruhu. „Stále více asistenčních systémů je zapotřebí nejen k upozorňování řidičů na nebezpečné situace, ale také k aktivnímu převzetí kontroly nad vozidlem, aby kompenzovaly jakékoli neobvyklé chování osoby za volantem,“ říká Mario Arnaldo Fernández, předseda sdružení evropských motoristů AEA (Automovilistas Europeos Asociados).

V případě, že nelze hrozící nehodu odvrátit, je nejdůležitějším úkolem zajistit maximální ochranu cestujících ve vozidle. Z toho důvodu vznikl pro nový model Ateca přednárazový asistent, Pre-crash Assist. Hrozí-li riziko kolize, systémy vozidla spolupracují a připraví vozidlo na případný náraz. „Systém aktivuje nouzová světla, přitáhne bezpečnostní pásy a uzavře okna, aby minimalizoval následky nehody,“ vysvětluje Seguer.

Uvedené asistenční systémy pokládají základy pro budoucí autonomní jízdu. V současnosti se zaměřují na splnění požadavků řidiče. „Snažíme se řidiči poskytovat maximální asistenci v rámci celého procesu řízení od okamžiku, kdy nastoupí do vozu, až do chvíle, kdy z něj vystoupí,“ konstatuje Seguer.

V budoucnosti pravděpodobně nebudou muset řidiči vůbec věnovat pozornost řízení a dokonce ani nebudou muset být ve voze. Vůz bude sám sobě řidičem. „Je jasné, že řidiči dělají chyby, které dokáže vyspělá technika minimalizovat, takže vývoj směrem k autonomnímu automobilu je nezastavitelný,“ dodává nakonec Seguer.

Komentáře ke článku