Novinky

  • 29.11.2020 Neutral Sedminásobný mistr světa Lewis Hamilton vyhrál VC Bahrajnu F1

  • 28.11.2020 Neutral Za tři čtvrtletí 2020 vzrostl počet osobních aut v ČR o 112 000 na 6,102 milionu vozů

  • 25.11.2020 Neutral Nový crossover automobilky Hyundai se bude jmenovat Bayon

Facebook Instagram

První dojmy za volantem Cupry Formentor

První dojmy za volantem Cupry Formentor

Vůz nastavovali závodníci Jordi Gené a Mattias Ekström

Cupra Formentor se zanedlouho objeví i na českých silnicích. První šťastlivci se však s tímto vozem již mohli svézt. Mezi ně patří například Dr. Werner Tietz, člen představenstva společnosti Seat, odpovědný za výzkum a vývoj, Marta Almuniová, technická ředitelka značky Cupra, a Jordi Gené, jezdec Cupry. Zde jsou jejich dojmy získané za volantem prvního modelu, navrženého a vyvinutého exkluzivně pro značku Cupra.

Cupra Formentor Launch Edition s výkonem 310 k čeká na jízdu po uzavřené silnici s řadou ostrých zatáček a úseků s velkým převýšením. Za volantem sedí šéf výzkumu a vývoje Werner Tietz: „Před rozjezdem je velmi důležité si nastavit, jaké zážitky chcete mít.“ Formentor je vybaven pěti různými jízdními režimy. „Chtěli jsme, aby měl řidič stejný pocit jako v kompaktním voze. Proto jsme vytvořili pět jízdních režimů s různými charakteristikami progresivního řízení a adaptivního podvozku,“ říká technická ředitelka značky Cupra Marta Almuniová. Pro tento druh silnice „volím od začátku režim Cupra,“ dodává Tietz.

K režimu Cupra je rychlý a snadný přístup přímo na volantu. Jakmile řidič uchopí jeho věnec, bude mít všechno pod kontrolou – na volantu nalezne dokonce i tlačítko pro spuštění motoru. „Jízda je velmi sportovní a bezpečná, protože nemusíte téměř vůbec pouštět volant z rukou. Je tu méně příležitostí k rozptylování, což vede také k maximálnímu požitku z jízdy,“ vysvětluje Tietz.

Dalším aspektem, který zintenzivňuje pocit kontaktu s vozovkou, jsou standardní anatomická sedadla. „Sedadlům věnujeme mimořádnou pozornost. Byla prvním krokem v naší snaze přenést emoce závodního vozu do sériově vyráběného vozidla. Sedadla zprostředkovávají první kontakt řidiče s vozem a přenášejí veškeré impulzy ze silnice,“ zdůrazňuje Almuniová. „Přestože v tomto CUV sedíte ve vyšší poloze, cítíte opravdu těsné spojení s vozovkou,“ potvrzuje Tietz.

Tým inženýrů Cupra úzce spolupracoval s továrními jezdci. Jordi Gené a Mattias Ekström jim předávali své zkušenosti z testovacích jízd s modelem Formentor na závodních okruzích. „Další věcí, na které jsme hodně pracovali, bylo nastavení podvozku, odpružení, řízení a motoru. Finální testy jsme uskutečnili s Geném a Ekströmem. Vůz se díky tomu vyznačuje precizností v zatáčkách a reakcemi na pohyby pedálu plynu přesně podle našich představ,“ sděluje Almuniová.

Jordi Gené po další testovací jízdě popisuje své reakce: „Výsledek je úžasný. Volant kompletně přenáší vše, co se děje mezi koly a vozovkou, a podvozek vám umožní mít vždy všechno pod kontrolou.

Komentáře ke článku