Novinky

  • 11.01.2023 Bad V české soutěži Auto roku 2023 chybí mezi nominanty značky Škoda a Audi.

  • 02.01.2023 Good Peugeot spouští v ČR prodej nového modelu 408.

  • 03.12.2022 Neutral Tesla se pochlubila u plně naloženého tahače Semi dojezdem 804 km na jedno nabití.

Facebook Instagram

Rovanperä stahuje Ogiera, M-Sport dál sužují potíže

Rovanperä stahuje Ogiera, M-Sport dál sužují potíže

Rallye Monte Carlo - sobota

Sébastien Ogier vede i po sobotě Rallye Monte Carlo, Kalle Rovanperä ovšem dokázal jeho náskok stáhnout na 16 sekund. M-Sport se i nadále trápí. Zatímco pro Pierra-Louise Loubeta skončil den předčasně kvůli havárii, situaci Otta Tänaka komplikovaly potíže s posilovačem řízení. Český jezdec Erik Cais dokázal ve WRC 2 vyhrát další dvě rychlostní zkoušky a v průběžném pořadí je pátý.

Tak jako v pátek čekaly v sobotu na závodníky tři průjezdy, které ovšem absolvovaly dvakrát - jednou ráno, jednou odpoledne. Den byl složen z rychlostních zkoušek Le Fugeret/Thorame-Haute (16,80 km), Malijai/Puimichel (17,31 km) a Ubraye/Entrevaux (21,78 km).

Ve čtvrtek i v pátek soutěži kraloval Sébastien Ogier. Osminásobný mistr světa, kterého v pátek nezastavily mimo jiné ani potíže s hybridním systémem, vstupoval do sobotního programu s velmi slibným náskokem 36 sekund před Kallem Rovanperou. Ve vedení je sice Ogier i po sobotě, jeho vedení už je ale o něco méně pohodlnější. Byl to totiž právě uřadující šampion Rovanperä, kdo byl během dne vidět nejvíce.

Finovi se podařilo vyhrát hned tři rychlostní zkoušky, zatímco Ogier byl nejrychlejší pouze na jednom testu. Nejvíce Rovanperä zazářil na poslední erzetě dne, kde nadělil Ogierovi 9,8 sekundy. Celkově z Francouzova náskoku ukrojil dvacet sekund a před posledním dnem soutěže činí rozestup mezi nimi 16 sekund.

Ogier sice o nemalou část svého vedení přišel, příliš se tím ale nestresuje. V sobotu jel totiž záměrně na jistotu a nechtěl se pouštět do velkého riskování.

Náskok Sébastiena Ogiera se sice zmenšil, Francouz ale zůstává klidný. Foto: Toyota Gazoo Racing WRT


"Dnešek byl odlišný. Byl to den, kde se vyplatilo riskovat, protože tu byla například řada zatáček, které jste mohli střihnout. V minulosti už jsem kvůli defektům ztratil řadu vítězství. O toto vítězství ale přijít nechci, takže jsem se smířil s tím, že dnes ztratím nějaký čas. Všechno je v pohodě. Chtěli jsme vést zhruba o 20 sekund, je to ale nakonec 16 vteřin. Není tedy důvod začít se obávat. Zítra to bude o tom, abychom tuto práci dokončili. Už tam nebude prostor pro střihání zatáček. Zkrátka musím jet dobře," vysvětluje Ogier svou taktiku.

Jeho slovům nahrává i fakt, že sám Rovanperä je ohledně svých šancí na vítězství spíše skeptický: "Séb zná zítřejší rychlostní zkoušky mnohem lépe než já. Jsou to navíc celkem čisté rychlostní zkoušky, kde se nedají stříhat zatáčky nebo nějak jinak riskovat. Myslím si, že na to bude tlačit tak jako vždy. Tempo navíc bude hodně rychlé a nebude tak snadné nahnat nějaký čas," smiřuje se Rovanperä pomalu, ale jistě se druhou pozicí.

Připomeňme, že pokud Rovanperä Ogiera neporazí a skončí druhý, nemusí ho to nijak zvlášť trápit. Francouz totiž ukončil kariéru permanentního účastníka WRC už v roce 2021 a letos má podle svých slov v plánu odjet pouze zhruba polovinu soutěží. Rovanperä má tak ve svém držení nejlepší pozici z uchazečů o titul.

Stejný rozestup jako mezi Ogierem a Rovanperou můžeme vidět i mezi Rovanperou a třetím Thierrym Neuvillem. Jezdec Hyundai se stal v sobotu prvním jezdcem z jiné stáje než Toyota, který letos dokázal vyhrát rychlostní zkoušku. Belgičan triumfoval na RZ12 a RZ13. Nebyl ale úplně spokojen s nastavením.

"S autem problém není, ale s nastavením ano. Máme auto nastaveno tak, že sice funguje v celkem suchých podmínkách, ale pravděpodobně ještě lépe na mokru a v kluzkých podmínkách. Nyní to nemůžeme změnit a musíme u toho zůstat. V úzkých a klikátých  pasážích rychlost máme. Problémem jsou rychlé úseky. Auto se totiž hodně pohybuje, není tolik precizní a je trochu nervózní. Tím pádem musíme v takových úsecích trochu ubrat, zatímco oni (Toyota - pozn. red.) je mohou projet o mnoho rychleji," přiznává Neuville.

 Thierry Neuville nebyl spokojen s nastavením svého auta. Foto: Hyundai Motorsport



Parťáci belgického jezdce Dani Sordo a Esapekka Lappi se ovšem trápí v Monte Carlu mnohem více. Španěl ani v sobotu nedokázal najít rychlost a ještě k tomu měl problémy s hybridním systémem, který mu místy nefungoval. Tyto potíže měly za následek pád ze šestého místa na sedmé. Na šestého Takamota Kacutu navíc Španěl nyní ztrácí už 53,1 sekundy.

Chybělo navíc málo a Sorda pokořil v sobotu i Esapekka Lappi. Fin, který do Hyundai přišel po loňských startech ve vybraných podnicích s Toyotou, se už podle svých slov s modelem i20 N sžil. V posunu na sedmé místo mu ale zabránil defekt pravé zadní pneumatiky na první odpolední erzetě sobotního dne.

"V místech, která můžete střihnout, byly samozřejmě nějaké ostré skály. Muselo se to stát tam. Jinak nemám tušení," nebyl si Lappi jistý, kde k defektu přišel.

Kvůli tomuto problému zůstává celkově osmý. Na Sorda ale ztrácí pouze 2,6 sekundy.

Tänak bez posilovače, Loubet v bariéře


U stáje M-Sport nebudou na sobotu vzpomínat v nejlepším. Britský tým totiž opět trápily potíže. Už ve čtvrtek ztratil naději na solidní výsledek Pierre-Louis Loubet, který po kontaktu se skálou přišel o posilovač řízení a poslední tři páteční erzety musel odjet jednak bez něj, ale také na zimních pneumatikách, aby se mu lépe zatáčelo. Sobotní vystoupení ale skončilo pro Francouze už ráno.

Sobotní účinkování Pierra-Louise Loubeta bylo krátké. Foto: M-Sport


V poslední zatáčce úvodní erzety dne totiž uklouzl na ledě a jeho Ford Puma trefil pravou stranou malý most. Do cíle rychlostní zkoušky sice Loubet dojel, zničil si ale zavěšení pravého zadního kola a dále už nepokračoval.

Během víkendu ho ale ještě uvidíme. V neděli totiž plánuje vrátit se do soutěže a získat alespoň nějaké body na závěrečné powerstage. V ní bude nejrychlejší pětice odměněna klíčem 5-4-3-2-1.

Potížím se ovšem nevyhnul ani Ott Tänak. Estonec od druhé rychlostní zkoušky dne zápasil s posilovačem řízení. Šlo ale o trochu jiné potíže, než které potkaly v pátek Loubeta. Zatímco Francouzovi odešel posilovač úplně, u Tänaka se tato závada objevovala přerušovaně. Chvíli mu fungoval, chvíli zase ne. Jelikož ale ani v sobotu nebyla mezi ranní a odpolední sekcí možnost navštívit servis (k dispozici byla pouze zóna pro výměnu pneumatik), musel šampion z roku 2019 absolvovat s touto závadou celý zbytek dne.

Problémy Tänaka stály jen jednu pozici. Ze čtvrté pozici spadl na pátou za Elfyna Evanse, který doháněl ztracený čas po pátečním defektu. Před sobotním programem už Estonec nemá prakticky žádnou šanci na to, aby se před závodníka Toyoty vrátil. Ztrácí na něj totiž už 40,8 sekundy. Současně ale může být v klidu, co se páté pozice týče. Šestý Kacuta za ním totiž zaostává o 38,4 sekundy.

I když je M-Sport na začátku nové sezony opět sužován technickými problémy, které jej trápily již loni, týmový šéf Richard Millener nepropadá panice.
Ott Tänak přišel kvůli problémům s posilovačem řízení o čtvrté místo. Foto: M-Sport


"S loňskými problémy to podle mě nemá co dělat. Pierre-Louis si poškodil posilovač řízení při incidentu. Ve spodní části vozu zůstala velká díra. U Otta to vypadá, že za problémy může čerpadlo. Jedeme přitom s tím samým čerpadlem, které používáme už roky. Navíc mu posilovač neodešel úplně a stále byl celkem konkurenceschopný. Jsou to ale dvě odlišné věci a není to nic, kvůli čemuž bychom si měli dělat velké starosti. Je to jenom frustrující," uvedl.

Další dvě výhry pro Caise



V kategorii WRC 2 i nadále kraluje Nikolaj Grjazin s novou Škodou Fabia RS Rally2. Jezdec stáje Toksport WRT ovšem přišel o část svého vedení. Zvládl sice vyhrát dvě rychlostní zkoušky a před poslední rychlostní zkouškou už vedl o 46,7 sekund, na závěrečném testu si ale přivodil defekt pravé přední pneumatiky. Druhý Yohan Rossel se díky tomu přiblížil na 15,2 sekundy.

"Snažil jsem se vyhnout veškerému střihání zatáček a skálám, ale stejně jsem dostal defekt," byl Grjazin naštvaný.

Yohan Rossel si ovšem není jistý, zda zvládne v neděli Grjazina připravit o výhru: "Je mi ho líto. Uvidíme zítra, ale momentálně je rychlejší než já. Plánem je nedělat chyby, i nadále na něj vyvíjet tlak a pak se uvidí. Zítřek bude dlouhý a všechny ty trasy znám moc dobře," říká Francouz.

Boj o třetí místo se v sobotu zdramatizoval. Na Stéphana Lefebvreho se totiž dokázal mimo jiné i díky dvěma vyhraným erzetám dotáhnout Pepe López. Španěl se před něj zvládl dostat už po poslední ranní rychlostní zkoušce. Na té další sice spadl zpět na čtvrté místo, poslední test ale vrátil Lópeze zpět na třetí místo. Jeho náskok momentálně činí 2,9 sekundy.

Znovu se dařilo Eriku Caisovi. Ten se svou Škodou Fabia RS Rally2 dokázal pětkrát skončit mezi nejlepší trojicí a na RZ12 a RZ14 dokonce zvítězil. Díky tomu už je celkově pátý a zatímco na Lópeze ztrácí 21,7 sekundy, za Lefebvrem zaostává o 18,8 sekundy.

Cais překonal mimo jiné i loňského jezdce M-Sportu ve WRC 2 Adriena Fourmauxe, který je nyní šestý. Do bodované desítky se vrátil vicemistr světa z roku 1993 Francois Delecour. Tomu momentálně patří desáté místo.

Francois Delecour se ve WRC 2 vrátil na bodované pozice. Foto: Toksport WRT

Solidní rychlost znovu ukázal Oliver Solberg, který ovšem jede v Monte Carlu bez nároku na body. Syn šampiona z roku 2003 Pettera Solberga byl totiž na třech rychlostních zkouškách nejrychlejším vozem specifikace Rally2. Opět se ale ocitl v úzkých. Na poslední ranní erzetě se opřel do skály a poškodil si levou stranu zadní části své Fabie. Tento víkend šlo už o jeho druhou krizovku. Na čtvrteční druhé rychlostní zkoušce ho totiž postihl defekt pneumatiky. I proto je momentálně mezi vozy Rally2 osmý a celkově šestnáctý.

Grjazin s Rosselem stále sahají i po bodech do celkového hodnocení WRC. V něm je totiž Grjazin devátý a Rossel desátý.

Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Toyota Gazoo Racing WRT

Komentáře ke článku