Přidáte se k nám?
Rozjetý Rovanperä i obavy u Hyundai
Švédská rallye – čtvrtek
Kalle Rovnaperä sice v letošním roce absolvuje jenom vybrané podniky, to ovšem neznamená, že s ním soupeři nebudou muset při jeho startech počítat. Jezdec Toyoty to jasně ukázal při úvodní superspeciálce Švédské rallye, při které nadělil více než sekundu svému parťákovi Takamotu Kacutovi. I na třetím místě skončil jezdec Toyoty, v tomto případě Elfyn Evans. Jezdci Hyundai naopak bojovali se špatnou přilnavostí.
„Tato rychlostní zkouška je vždy záludná. Kvůli spoustě ledu je to tu velmi těžké. Přilnavost se tu nikdy nedá lehce odhadnout, ale bylo to v pohodě. Zíta bude větší legrace,“ měl dvojnásobný mistr světa úsměv na rtu.
Pro Rovanperu sice jde o první letošní start a během roku se zúčastní jen některých soutěží, přesto do Švédska přijížděl jako favorit. V minulosti mu tento podnik vyhovoval. Zatímco v roce 2020 zde při svém teprve druhém startu v elitní kategorii vybojoval třetí místo a první pódiové umístění, o dva roky později zde už dokázal triumfovat a zahájil tak své suverénní tažení za prvním titulem. Aby toho nebylo málo, dobré tempo na sněhu a ledu ukázal i v úvodu tohoto měsíce, kdy se ve Finsku zúčastnil Arctic Lapland Rallye. Tu sice nedokončil kvůli technickým problémům, ale do té doby dominoval.
Další věc, která hraje Rovanperovi do karet, je jeho startovní pozice pro první etapu. Jelikož se lednové Rallye Monte Carlo nezúčastnil, bude do každé rychlostní zkoušky vyrážet jako jeden z posledních vozů kategorie Rally1. To ho staví do velké výhody. Jezdci na předních startovních pozicích totiž budou plnit úlohu „prohrnovačů sněhu“, kvůli čemuž nejspíše ztratí spoustu času.
Rovanperüv náskok na druhého Takamota Kacutu činil v cíli 5,16 kilometrů dlouhé „erzety“ 1,4 sekundy. Toyota zabrala kompletní pódiové pozice. Třetí čas totiž zajel Elfyn Evans. Brit za Rovanperou zaostal o dvě sekundy.
Hyundai se klouže
Zatímco Toyota nemohla vstoupit do letošní Švédské rallye lépe, u jejího hlavního konkurenta Hyundai to trochu dřelo. Nebo spíše klouzalo. Jezdci jihokorejské značky bojovali se špatnou přilnavostí. Zatímco Ott Tänak skončil spolu s jezdcem M-Sportu Adrienem Fourmauxem na děleném čtvrtém místě, vítěz Rallye Monte Carlo Thierry Neuville začal šestým místem a Esapekka Lappi obsadil dokonce až sedmou pozici.
Zatímco u Neuvilla, který bude během čtvrtku a pátku startovat vždy jako první, nebylo jeho umístění příliš překvapivé, u Lappiho již naopak ano. Fin se totiž nachází v podobné situaci jako jeho krajan Rovanperä. I on bude letos za Hyundai nastupovat pouze příležitostně a díky absenci v Monte Carlu tak ve Švédsku startuje ze zadních pozic. Ani to mu ale nepomohlo.
„Nevím. Zkrátka nemáme dostatečnou přilnavost,“ kroutil hlavou jezdec, který v minulosti získal ve Švédsku dvě umístění na stupních vítězů.
„Abych byl upřímný, moc nám to nedrželo. Musíme trochu zapracovat na autě, abychom získali větší přilnavost,“ doplnil svého parťáka Neuville.
Druhý jezdec M-Sportu Grégoire Munster zajel osmý čas. Lucemburčan tento víkend startuje s vozem Rally1 vůbec poprvé na sněhu. Jeho hlavním cílem je tak učit se a dojet. Z vozů vrcholné kategorie ale přesto nebyl nejpomalejší. Italský soukromník Lorenzo Bertelli s Toyotou GR Yaris, který se do MS vrací po roční pauze, obsadil až 17. pozici.
Solberg a Černý na špici
Nižší kategorie WRC 2 a WRC 3 dopadly více méně podle očekávání. V prvním případě potvrdil roli favorita Oliver Solberg se Škodou Fabií RS. Loňský vítěz soutěže pokořil o tři sekundy Roopeho Korhonena s Toyotou GR Yaris a zajel nejrychlejší čas. Další Toyota řízená Samim Pajarim skončila třetí. Ve WRC 3 udělal českým fanouškům radost Jan Černý. Vítěz Rallye Monte Carlo zdolal o 1,9 sekundy Raúla Hernándeze. Třetí Gill Taylor zaostal o 4,2 sekundy.
„S těmi skoky je to šílené. Ale těším se na zítřek,“ popsal Černý své pocity po dojezdu.
Zatímco pro Černého začala soutěž skvěle, u druhého českého zástupce Filipa Kohna jsme byli svědky problematického začátku. Kvůli němu obsadil až 15. pozici se ztrátou 20,6 sekundy na svého krajana.
„Při prvním brzdění jsem to přestřelil,“ vrací se dvacetiletý mladík k chybě, která ho stála čas.
Raúl Hernández sice ve WRC 3 kouká na záda Janu Černému, mezi juniory ale vede. Gill Taylor je pozadu o 2,3 sekundy a Jürgenson Romet ztrácí 2,9 sekundy.
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Toyota Gazoo Racing WRT
Komentáře ke článku