Novinky

  • 25.04.2023 Bad Policisté zjistili 2800 přestupků během akce, při které se zaměřili na dodržování rychlosti.

  • 23.04.2023 Good Soud v USA rozhodl, že autopilot automobilky Tesla při nehodě v roce 2019 neselhal.

  • 14.02.2023 Bad Ve věku 97 let zemřel čestný předseda společnosti Toyota Motor Corporation Dr.Soichiro Toyoda, který byl synem zakladatele společnosti.

Facebook Instagram

Ogier dál uniká, Rovanperä už je druhý

Ogier dál uniká, Rovanperä už je druhý

Rallye Monte Carlo - pátek

Dominance Sébastiena Ogiera na Rallye Monte Carlo pokračovala i v pátek. Francouz vyhrál čtyři ze šesti rychlostních zkoušek a jeho náskok v čele činí již 36 sekund. Úřadující šampion Kalle Rovanperä už vystoupal na druhou příčku a třetí místo má ve svém držení Thierry Neuville. Elfyna Evanse, který byl ve čtvrtek nejvážnějším soupeřem Ogiera, postihl defekt pneumatiky. Kvůli němu putoval Brit až na pátou příčku. Český závodník Erik Cais zakončil den vyhranou rychlostní zkouškou v kategorii WRC 2. Zdržely ho ale také dvoje hodiny a v průběžném pořadí své kategorie zůstává sedmý.

V pátek na jezdce čekalo šest rychlostních zkoušek a celkem 105,34 ostrých kilometrů. Na programu ovšem byly jenom tři trasy - Roure/Rubion/Beuil (18,33 km), Puget-Théniers/Saint-Antonin (19,79 km) a Briançonnet/Entrevaux (14,55 km). Všechny tyto úseky ovšem jezdci absolvovali dvakrát - poprvé ráno, podruhé odpoledne. Teploty sice byly pod bodem mrazu, cesty ale byly stejně jako ve čtvrtek suché. Sníh se místy objevil jenom na stráních.

Většina erzet skončila vítězně pro Ogiera. Osminásobný mistr světa byl ve slibné pozici už před začátkem pátečního programu. Ve čtvrtek totiž vyhrál úvodní dvě rychlostní zkoušky a vedl s náskokem šesti sekund před Elfynem Evansem. Z pátečních šesti erzet vyhrál čtyři (na RZ6 ho porazil Elfyn Evans, na RZ8 Kalle Rovanperä) a do soboty půjde už s vedením 36 sekund.

Ani Ogierovi se ale během pátku nevyhnuly potíže. Vše začalo už ráno v servisu, kdy byl na jeho Toyotě Yaris objeven problém se spojkou. Kvůli tomu se musela měnit převodovka.

"Bylo to trochu stresující. Tým musel převodovku vyměnit v rekordním čase. Zvládli to za 13 minut a bylo skvělé to sledovat," složil poklonu svým mechanikům.

Sébastien Ogier se musel během pátku vypořádat s řadou komplikací. Foto: Toyota Gazoo Racing



Tím ale jeho problémy nekončily. Na druhé a třetí rychlostní zkoušce mu totiž nefungoval hybridní systém. I přesto dokázal v obou zmíněných erzetách zvítězit.

"Věděl jsem, že na to musím pořádně zatlačit a trochu zariskovat. Překvapilo mě, že jsme i přesto byli nejrychlejší," přiznal.

Před odpolední sekcí zvládl dodavatel hybridní jednotky Compact Dynamics tyto potíže vyřešit a Ogier mohl den dokončit bez problémů.

"Nebylo to úplně bezproblémové, ale celkově to byl pozitivní den. Zpět do Monaka jsme přijeli s dobrým náskokem, což je to, na čem záleží," panovala u Francouze spokojenost.

Ogier si mohl rovněž oddechnout, že ho během dne nepotkal žádný defekt. V tomto směru se totiž rozhodl trochu zariskovat a zatímco většina jeho soupeřů si s sebou vzala na cestu dvě rezervní kola, Ogier sáhl jen po jedné náhradní gumě.

Ogier má velmi dobře nakročeno k devátému vítězství na Rallye Monte Carlo. Foto: Toyota Gazoo Racing



"Nemáme pro tuto soutěž mnoho měkkých pneumatik. Proto jsem si jich nemohl vzít moc a nechtěl jsem si brát ještě jednu," vysvětloval svůj krok.

Pokud by se Ogierovi podařilo své snažení dotáhnout do úspěšného konce, vyhrál by na Rallye Monte Carlo už podeváté. Tím by se osamostatnil na čele historické tabulky této soutěže. Momentálně se dělí o rekord v počtu vítězství se Sébastienem Loebem, který tento podnik také ovládl osmkrát.

Připomeňme ale, že Ogier nejede o titul. Kariéru permanentního účastníka totiž osminásobný šampion ukončil už v roce 2021 a i letos má v plánu odjet pouze vybrané podniky. Podle svých slov má v plánu nastoupit zhruba do poloviny soutěží.

 

Rovanperä stoupá, Evans padá



Zatímco se šancemi Sébastiena Ogiera na vítězství to po pátku vypadá ještě lépe než po čtvrtku, u jeho týmového kolegy Elfyna Evanse jsou šance na triumf prakticky pryč. Brit byl sice ve čtvrtek nejvážnějším vyzyvatelem Ogiera a také na prvních dvou pátečních erzetách se umístil hned za ním, na závěrečném ranním testu ho ale postihla pohroma. Tou byl defekt pravé zadní pneumatiky.

"Když jsem byl na vrcholu jednoho velmi rychlého místa, tak se mi na palubní desce zkrátka ukázalo varování, že mám defekt. To bylo celé," neměl Brit tušení, jak k defektu přišel.

Defekt pneumatiky srazil Elfyna Evanse mimo stupně vítězů. Foto: Toyota Gazoo Racing



Tento problém dvojnásobného vicemistra odsunul v celkovém pořadí až na páté místo. Na vedoucího Ogiera už nyní ztrácí více než minutu.

I navzdory Evansovým problémům ale Toyota stále drží první dvě příčky. Z pátého místa až na stříbrnou pozici totiž vystoupal úřadující šampion Kalle Rovanperä.

Fin se už po první erzetě dne posunul na třetí místo. Zatímco čtvrtý Neuville na něj ale ztrácel pouze jednu desetinu, Tänak dvě. Bylo tedy jasné, že ještě nemá vyhráno. Po další rychlostní zkoušce se před něj sice Neuville s Tänakem vrátili, na další erzetě ale Rovanperä Tänaka přeskočil a díky Evansovým potížím už byl třetí. Neuvilla definitivně udolal na prvním odpoledním testu a před sobotou na něj má k dobru 1,9 sekundy.

Fin měl pocit, že ho v úvodu dne zdržela povinnost startovat jako první. Musel tak čistit trať pro ostatní: "Ráno jsme ztratili příliš moc času. Začínali jsme jako první a cesty byly posolené a zaprášené, takže to nebylo lehké. Odpoledne to rozhodně bylo lepší. Měli jsme daleko lepší přilnavost a zajížděli jsme také lepší časy," uvedl.

Co se týče šancí na dostižení Ogiera, je Rovanperä spíše skeptický: "Seb byl zatím rychlejší než kdokoli jiný. Stále jsme ale v těsném souboji s kluky za námi. Musíme na to tedy i nadále tlačit a uvidíme, co se stane," dodává.

Kalle Rovanperä už je druhý. Foto: Toyota Gazoo Racing



Rovanperä sice půjde do soboty jako druhý muž průběžného pořadí, chybělo ovšem málo a nemusel do ní jít vůbec. Horkou chvilku si prožil na závěrečné rychlostní zkoušce ranní sekce. Tam totiž musel krotit divoký smyk a zadní částí svého vozu se otřel o svodidla. Při tom si mírně poškodil zadní nárazník.

"Měl jsem menší přilnavost, než jsem očekával a byl široký," uznal.

Třetímu Neuvillovi sice na Rovanperu nechybí mnoho, přesto ale zatím nemá pocit, že by byl Hyundai schopen Toyotu vyzvat.

"Momentálně nejsme schopni držet krok s Toyotou. Zatím nevím proč, ale alespoň jsme to zkusili. Musíme dnešek zanalyzovat a uvidíme, co s tím půjde udělat. Ráno jsme zvolili odlišnou strategii ohledně pneumatik. Doufám, že se nám to ve zbytku víkendu vyplatí. Odpoledne jsme nasadili stejné pneumatiky jako oni a i přesto jsme se s nimi nedokázali měřit. I přesto, že jsme blízko, tak jsme vlastně docela daleko," posteskl si Belgičan.

Neuville možná ztrácí na Toyoty, i přesto je na tom ale daleko lépe než jeho týmoví kolegové. Zatímco Dani Sordo je se ztrátou minuty a půl na Ogiera až šestý, manko nové posily stáje Esapekky Lappiho už se blíží dvěma minutám. Finovi patří osmá pozice. Oba ze své formy vinili příliš měkké nastavení vozu.

Thierry Neuville se domnívá, že Toyota má před Hyundai navrch. Foto: Toyota Gazoo Racing



Zcela spokojen nebyl ani Ott Tänak. Šampion z roku 2019 byl sice po pátku třetí, nyní už se mu ale začíná pódium vzdalovat. Za Neuvillem zaostává o 16,3 sekundy.

"Auto se sice řídí dobře, není ale až tak moc dravé. S tím určitě musíme něco udělat. Je mnoho oblastí, ve kterých se musíme zlepšit, musíme ale vymyslet jak na to," uvědomuje si.

 

Nezlomný Loubet



Ott Tänak už je po pátku jedinou nadějí M-Sportu na slušný výsledek. Jeho týmový kolega Pierre-Louis Loubet totiž zažil těžký den. Zprvu sice držel sedmou příčku, pak to s ním ale začalo jít z kopce. Nejprve přišel defekt pneumatiky na čtvrté rychlostní zkoušce a poté porucha posilovače řízení a kontakt se skálou na RZ5.

"Ještě nevíme, jestli posilovač řízení odešel už předtím, než jsme tu chybu udělali nebo až potom. Je to škoda, protože jsme měli dobré tempo," mrzelo Loubeta.

Jelikož ale problém s posilovačem přišel už na konci ranního úseku, znamenalo to, že jezdec M-Sportu musel s touto poruchou absolvovat celou odpolední sekci. Mezi ranní a odpolední částí totiž nebylo možné navštívit servis, jezdcům bylo umožněno pouze měnit pneumatiky. S takovými vyhlídkami by možná leckdo ze soutěže odstoupil. Loubet se ovšem rozhodl pokračovat. Aby se mu ale zatáčelo lépe, nasadil gumy do sněžných podmínek. Občas mu dokonce musel vypomáhat i spolujezdec Nicolas Gilsoul, který mu v zatáčkách zatahoval ruční brzdu.

Pierre-Louis Loubet se v pátek dost nadřel. Foto: M-Sport



"Pokud hledáte nějaký hodně tvrdý trénink, tak řízení auta bez posilovače řízení je docela dobrá možnost," vtipkoval Francouz v cíli.

Bojovného ducha sice Loubet ukázal, bez posilovače a na pneumatikách do sněhu se ale samozřejmě trápil. Celkově se propadl až na 29. místo, odkud na Ogiera ztrácí více než 11 a půl minuty.

Už ve čtvrtek měl potíže soukromník Jourdan Serderidis, který startuje s třetím Fordem Puma. Řek se roztočil na černém ledě a nyní je celkově až třicátý pátý.

 

Vítězný Cais



V kategorii WRC 2 i nadále kraluje Nikolaj Grjazin s novou Škodou Fabia RS Rally2. Jezdec stáje Toksport WRT vyhrál během pátku čtyři ze šesti rychlostních zkoušek a jeho náskok činí 29,7 sekundy.

Za Grjazinem i nadále figurují dva vozy Citroën. Prohodily si však pozice. Zatímco druhý už je Yohan Rossel, který zvítězil hned na první rychlostní zkoušce dne, Stéphane Lefebvre se propadl na třetí místo. Oba jezdce dělí 17 sekund.

Nikolaj Grjazin vévodí klasifikaci WRC 2. Foto: Toksport WRC



Bývalý jezdec M-Sportu ve WRC 2 Adrien Fourmaux je pátý. Český jezdec Erik Cais nadále zůstává sedmý.

Zlínský rodák se během pátku blýskl několika dobrými výkony. Nejprve zaznamenal třetí místa na RZ4 a RZ6 a poté den zakončil vítězstvím na RZ8. Průběžně dlouho figuroval na šesté pozici, na předposlední erzetě dne se ale dvakrát roztočil a to ho srazilo na osmé místo. Na sedmou příčku se dokázal vrátit právě díky vítězství v posledním testu.

Vicemistr světa z roku 1993 Francois Delecour, který rovněž startuje s vozem Škoda Fabia RS Rally2, z bodované desítky vypadl. Francouz se momentálně nachází na 11. pozici.

Grjazin sice startovnímu poli WRC 2 suverénně kraluje, má ale štěstí, že mimo body jede tento víkend Oliver Solberg. Právě bývalý závodník Hyundai ve WRC byl totiž v pátek nejrychlejším pilotem vozu Rally2, a to hned na pěti ze šesti zkoušek. Doplácí ovšem na čtvrteční defekt a zatímco celkově je až patnáctý, mezi vozy Rally2 sedmý.

Oliver Solberg se sžil s novou Fabií velmi rychle. Foto: Toksport WRT



Grjazin a Rossel sahají rovněž po bodech do celkové klasifikace. Zatímco jezdec Toksportu je devátý, jeho francouzský soupeř desátý.

Průběžné pořadí Rallye Monte Carlo po pátku: 1. Sébastien Ogier - Vincent Landais (oba Francie, Toyota Gazoo Racing WRT, Toyota GR Yaris Rally1) 1:26:39,4, 2. Kalle Rovanperä - Jonne Halttunen (oba Finsko, Toyota Gazoo Racing WRT, Toyota GR Yaris Rally1) +36,0, 3. Thierry Neuville - Martijn Wydaeghe (oba Belgie, Hyundai Shell Mobis WRT, Hyundai i20 N Rally1) +37,9, 4. Ott Tänak - Martin Järveoja (oba Estonsko, M-Sport Ford WRT, Ford Puma Rally1) +54,2, 5. Elfyn Evans - Scott Martin (oba Velká Británie, Toyota Gazoo Racing WRT, Toyota GR Yaris Rally1) +1:02,3, 6. Dani Sordo - Cándido Carrera (oba Španělsko, Hyundai Shell Mobis WRT, Hyundai i20 N Rally1) +1:30,2, 7. Takamoto Kacuta - Aaron Johnston (Japonsko - Irsko, Toyota Gazoo Racing WRT, Toyota GT Yaris Rally1) +1:33,1, 8. Esapekk Lappi - Janne Ferm (oba Finsko, Hyundai Shell Mobis WRT, Hyundai i20 N Rally1) +1:57,7, 9. Nikolaj Grjazin - Konstantin Aleksandrov (oba pod neutrální vlajkou, Toksport WRT 2, Škoda Fabia RS Rally2) +4:12,8, 10. Yohan Rossel - Arnaud Dunand (oba Francie, PH Sport Citroën C3 Rally2) +4:42,5...16. Erik Cais - Petr Těšínský (oba Česká republika, Orsák Rallysport, Škoda Fabia RS Rally2) +5:56,7

Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Toyota Gazoo Racing

 

Komentáře ke článku