Novinky

  • 25.04.2023 Bad Policisté zjistili 2800 přestupků během akce, při které se zaměřili na dodržování rychlosti.

  • 23.04.2023 Good Soud v USA rozhodl, že autopilot automobilky Tesla při nehodě v roce 2019 neselhal.

  • 14.02.2023 Bad Ve věku 97 let zemřel čestný předseda společnosti Toyota Motor Corporation Dr.Soichiro Toyoda, který byl synem zakladatele společnosti.

Facebook Instagram

Lappi vede, Solberg udivuje, šampioni se nechali nachytat

Lappi vede, Solberg udivuje, šampioni se nechali nachytat

Švédská rallye – pátek

Bláznivý pátek. Druhý soutěžní den Švédské rallye se dá popsat jinak jen těžko. Posádkám komplikovaly život mlha a husté sněžení. V náročných podmínkách se nechali nachytat mimo jiné i mistři světa Kalle Rovanperä s Ottem Tänakem, jejichž účinkování skončilo předčasně. Boj o vítězství v tuto chvíli svádějí Esapekka Lappi s Takamotem Kacutou. Fin má momentálně navrch o 3,2 sekundy. Stav jednotlivých tras zejména odpoledne znevýhodnil jezdce začínající z předních pozic, což dostalo do hry i piloty startující se slabšími speciály Rally2. Za vše mluví celkové třetí místo Olivera Solberga.

„Je to pěkný pocit. Musíme si udržet dnešní sebedůvěru a začít se soustředit na zbytek rallye. Pochopitelně jsem využil výhody dobré startovní pozice, zejména odpoledne. Ani na začátku jsem ale nebyl ve srovnání s Kallem příliš pomalý, takže jsem docela spokojený,“ pochvaloval si v pátek večer lídr soutěže.

Lappi byl považován za černého koně již před startem. Jelikož totiž v Monte Carlu nestartoval, měl během první etapy vyrážet do akce jako jeden z posledních vozů vrcholné specifikace Rally1. Na čtvrteční superspeciálce sice tuto formu nepotvrdil a kvůli problémům s přilnavostí obsadil až sedmé místo, v pátek se ale věci začaly obracet k lepšímu hned od rána. Již po druhé rychlostní zkoušce se posunul na čtvrtou příčku a po odstoupení Kalleho Rovanpery s Ottem Tänakem zakončil dopoledne jako druhý. Za vedoucím Takamotem Kacutou zaostával o 11,4 sekundy.

Odpoledne převzal jezdec Hyundai definitivně otěže. Ze čtyř rychlostních zkoušek ovládl finský závodník hned tři a na té poslední se posunul do čela. Na začátku soboty bude mít před Kacutou k dobru 3,2 sekundy.

Závěrečné dvě rychlostní zkoušky už museli jezdci zvládnout potmě. To podle očekávání nebyl snadný úkol.

Takamoto Kacuta bojuje o své první vítězství ve WRC. Foto: Toyota Gazoo Racing WRT


„Kvůli odrazu sněhu musíte jet jen na potkávací světla. Když jsme tím pádem jeli přes 160 km/h, tak to bylo trochu šílené, protože jsme neviděli moc daleko. Museli jsme tedy věřit rozpisu,“ popisuje Lappi dramatické okamžiky z předposlední erzety.

Takamoto Kacuta sice v závěru dne ztratil své vedení, na spokojenosti mu to ale příliš neubralo: „Je to dobré. Přesně toto jsem chtěl. Stále je to ale jenom první den. Zítra a v neděli budou jasnější a lepší podmínky. Bude potřeba jet nadále naplno,“ říká Japonec.

Kacuta momentálně svádí boj o své první vítězství v kariéře. Na stupních vítězů už sice stál ve WRC čtyřikrát, tehdy ale dosáhl pouze na jedno druhé místo (Keňa 2021) a tři bronzové výsledky (Keňa 2022, Japonsko 2022, Finsko 2023). Lappi už na nejvyšším stupni jednou stál, i když už před docela dávnou dobou. Bývalý šampion mistrovství Evropy (2024) nebo WRC 2 (2016) ovládl v roce 2017 Finskou rallye v barvách Toyoty.


Sněhové závěje zničily naděje



Zatímco Esapekka Lappi s Takamotem Kacutou svádějí boj o vítězství, Kalle Rovanperä s Ottem Tänakem už vědí, že celkový triumf vybojují jen těžko. Pro oba šampiony totiž skončilo páteční vystoupení na čtvrté rychlostní zkoušce po kontaktu se sněhovou závějí. Oba si po těchto incidentech rozbili na svých vozech chladič, přičemž Rovanperä dostal ještě k tomu defekt.

Před odstoupením se pro dvojici nevyvíjel podnik vůbec špatně. Zatímco Rovanperä vyhrál z prvních tří rychlostních zkoušek dvě a vedl s náskokem 5,7 sekundy, Tänakovi patřila třetí pozice.

První letošní start pro Kalleho Rovanperu vítězstvím neskončí. Foto: Toyota Gazoo Racing WRT


„Roztočili jsme se a rozbil se nám chladič. Také jsme dostali defekt. Sice jsme to všechno opravili, i tak jsme ale bohužel museli odstoupit. Je to velká škoda, konečně jsme měli dobrý začátek a také šanci bojovat o vítězství. Omlouvám se týmu, že jim tento víkend nedovezu žádné dobré body,“
sypal si dvojnásobný mistr světa popel na hlavu.

Rovanperä s Tänakem nebyli jedinými dvěma jezdci se speciály Rally1, které postihly nemalé komplikace. Mezi ně patří i Grégoire Munster s Thierrym Neuvillem.

Pilot M-Sportu si nejprve přivodil defekt pneumatiky na čtvrté rychlostní zkoušce. Tím to ale neskončilo. Lucemburčanovi totiž nefungovala zamrzlá pistole a kolo tak musel vyměnit ručně, což ho stálo velké množství času. Na šesté rychlostní zkoušce si navíc rozbil levé zadní okno. Pro zbytek dne musel tuto díru zakrýt týmovou mikinou, aby mu nesněžilo do auta. Celkově se nyní nachází až na 20. pozici.

Neuville ztrácel velké množství času, neboť musel po většinu dne čistit trať jakožto první startující. To se ale změnilo před začátkem šesté rychlostní zkoušky. Belgičan řešil problémy s tlakem paliva a tím pádem neodstartoval včas, za což si vysloužil penalizaci 40 sekund. Jeho potíže ale přišly velmi nevhod Elfynu Evansovi. Neuvillovo zdržení totiž znamenalo, že pilot Toyoty musel startovat jako první nejenom do šesté rychlostních zkoušky, ale i do zbývajících pátečních testů. To se mu vůbec nezamlouvalo a dokonce zpochybňoval, zdali Neuville problémy skutečně měl.

„Řekl bych, že duch soupeření se tímto vytratil. Se soudem bych ale rád počkal, nerad bych řekl něco, čeho bych potom litoval,“
pronesl Brit v cíli šesté rychlostní zkoušky.
Thierry Neuville si náročně podmínky "vyžral" nejvíce ze všech. Foto: Hyundai Motorsport


Neuville ovšem popřel, že by šlo o snahu taktizovat: „Elfyn byl v tankovací zóně dříve než my a tím pádem viděl, že nám auto nestartuje. Měl by tedy něco takového vědět,“ ohradil se vítěz Rallye Monte Carlo, který odjel šestou „erzetu“ se špatně upevněnou kapotou.

Ani Evansův den se neobešel bez potíží. Pilot Toyoty se totiž na třetí rychlostní zkoušce roztočil o 360 stupňů poté, co trefil sněhovou závěj. Tou prolétl i během předposledního testu. Obě situace ovšem ustál. Momentálně mu patří páté místo se ztrátou 1 minuty a 50 sekund na vedoucího Lappiho. Za čtvrtým Adrienem Fourmauxem zaostává Brit o 23,7 sekundy. Neuville je až jedenáctý. Italský soukromník Lorenzo Bertelli s Toyotou GR Yaris figuruje na 14. příčce.

Překvapení jménem Solberg



Nepříznivé počasí zapříčinilo v pátek něco velmi neobvyklého. Zejména odpoledne, kdy hustě sněžilo, totiž hrála klíčovou roli startovní pozice. S každým průjezdem se stav trati zlepšoval a to dostalo do výhody závodníky startující co nejvíce vzadu. Účastníci kategorie WRC 2 tak byli najednou schopni konkurovat elitě. Za vše mluví situace Olivera Solberga. Jezdec stáje Toksport WRT totiž dokázal svou Škodu Fabia RS Rally2 dostat až na celkové třetí místo. Nezabránily mu v tom ani problémy s ruční brzdou.

V minulosti už jsme byli svědky situace, kdy se pilot z druhé kategorie dostal do nejlepší trojice celkového pořadí. Většinou se tak ale dělo při úvodních krátkých superspeciálkách. Ve Švédsku ale došlo poprvé k tomu, že se účastník takového hodnocení ukázal na celkových stupních vítězů po prvním plnohodnotném dni soutěže.

Ačkoli má syn mistra světa z roku 2003 Pettera Solberga v rukou bronzový výsledek, ve zbytku Švédské rallye pro něj bude velmi těžké tuto pozici udržet. Když pomineme fakt, že ve zbývajících dnech už má panovat přece jen lepší počasí, má Solberg před Adrienem Fourmauxem náskok pouze 5,6 sekundy. Z jezdců WRC 2 se nacházejí v bodované desítce také šestý Georg Linnamäe, sedmý Sami Pajari, osmý Roope Korhonen, devátý Mikko Heikkilä a desátý Lauri Joona.

Oliver Solberg se postaral o největší překvapení dne. Foto: Škoda Motorsport


Linnamäe, který ztrácí na Solberga 29,4 sekundy, v pátek rovněž udělal díru do světa. Na páté rychlostní zkoušce totiž dostal Estonec ze své Toyoty GR Yaris Rally2 nejrychlejší čas ze všech.


Česká smůla



Českým fanouškům divoké páteční podmínky mnoho radosti nepřinesly. Jednou z jejich obětí se totiž stal i Jan Černý. Příbramský závodník sice ještě dopoledne držel ve třídě WRC 3 vedení s náskokem 13,5 sekundy před Fabiem Schwarzem, první odpolední test ale pro něj skončil havárií a jeho páteční účinkování už dále nepokračovalo. Filip Kohn drží v rámci WRC 3 14. příčku. Na předposlední rychlostní zkoušce ho potkal dvojitý defekt.

 V čele se nachází Mille Johansson před Rometem Jürgensonem (+44,8 sekundy) a třetím Fabiem Schwarzem (+51,4 sekundy). V rámci juniorské klasifikace má nejlepší trojice stejnou podobu.

Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Hyundai Motorsport

Komentáře ke článku