Novinky

  • 25.04.2023 Bad Policisté zjistili 2800 přestupků během akce, při které se zaměřili na dodržování rychlosti.

  • 23.04.2023 Good Soud v USA rozhodl, že autopilot automobilky Tesla při nehodě v roce 2019 neselhal.

  • 14.02.2023 Bad Ve věku 97 let zemřel čestný předseda společnosti Toyota Motor Corporation Dr.Soichiro Toyoda, který byl synem zakladatele společnosti.

Facebook Instagram

Rozehřívačka šla nejlépe Tänakovi

Rozehřívačka šla nejlépe Tänakovi

Rallye Monte Carlo – shakedown

Ott Tänak porazil o jedinou desetinu Elfyna Evanse, osminásobný šampion Sébastien Ogier začal čtvrtým místem a Adriena Fourmauxe zlobil diferenciál. Takový byl shakedown před Rallye Monte Carlo, která o víkendu otevře novou sezonu rallyeového mistrovství světa.

„Zahajovat novou sezonu je docela vzrušující. Současně jsem ale trochu nervózní. Opět jedu s novým autem, takže to pro mě bude velká výzva. Navíc stále vstupuji tak trochu do neznáma, ačkoli už jsem se této soutěže účastnil. Budu se snažit vytěžit maximum,“ prozradil Estonec v cíli.

Tänak se pro letošní rok přesouvá z vozu Ford Puma stáje M-Sport do speciálu Hyundai i20 N. Mistr světa z roku 2019 závodil za jihokorejskou značku již v letech 2020-2022. Za tuto dobu dokázal vyhrát pět soutěží a ve své dosud poslední sezoně s týmem dosáhl na titul vicemistra, když nestačil pouze na Kalleho Rovanperu.

Na 3,28 kilometrů dlouhé trase Route de la Garde zajel Tänak své maximum, které mělo hodnotu 2:00,5, již při prvním průjezdu. Tak tomu bylo i u řady ostatních jezdců včetně nejrychlejší pětice. Během úvodních jízd totiž byly vytaháno do stopy bláto a jezdcům tak později činilo problém zrychlit.

Tänak porazil jen o jedinou desetinu sekundy Elfyna Evanse. Trojnásobný vicemistr světa stále vidí před startem soutěže rezervy: „Celkově je auto v pohodě, ale neměl jsem mnoho přilnavosti,“ uvedl.

Elfyn Evans nestačil na Otta Tänaka jenom těsně. Foto: Toyota Gazoo Racing WRC



Nejlepší trojici uzavřel Thierry Neuville. Belgičan byl o osm desetin pomalejší než jeho kolega Tänak. Čtvrtému Sébastienu Ogierovi chyběla do nejlepší trojice jedna desetina. Francouz bude letos usilovat již o své desáté vítězství v Monte Carlu. Pomalejší polovinu speciálů nejvyšší kategorie Rally1 utvořili při shakedownu Takamoto Kacuta, Andreas Mikkelsen, Grégoire Munster a Adrien Fourmaux.

Pro Kacutu bude letošní sezona první, kterou ve WRC absolvuje celou. Stane se tak poté, co se šampion z posledních dvou let Kalle Rovanperä rozhodl tento rok trochu zvolnit a odjede pouze vybrané podniky.

Mikkelsen se k Hyundai vrací po pěti letech. Za tým závodil již v roce 2019. Po sezoně ale o toto angažmá přišel a v dalších letech usedal za volant vozů Škoda Fabia. S nimi se stal nejenom dvojnásobným šampionem WRC 2 v sezonách 2021 a 2023, ale také mistrem Evropy. Na tento úspěch dosáhl rovněž v roce 2021. V ročníku 2022 se ukázal i na Rallye Dakar s lehkým prototypem. Nor neabsolvuje letošní ročník WRC celý. O třetí Hyundai se podělí s Esapekkou Lappim a Danim Sordem.

Fourmaux a Munster vytvoří u M-Sportu kompletně novou jezdeckou sestavu. Dvojice nahradí již zmíněného Otta Tänaka, ale také Pierra-Louise Loubeta, který se po komplikované loňské sezoně plné nehod a dalších potíží vrací do WRC 2. Munster odjede v nejvyšší kategorii mistrovství světa svou první sezonu. S autem specifikace Rally1 už ale u M-Sportu nastoupil loni v Chile a při Středoevropské rallye. Fourmaux závodil s M-Sportem mezi elitou již v roce 2022, po častých haváriích ale o místo přišel a loni musel vzít zavděk sedačkou ve WRC 2.

Sébastien Ogier může letos vyhrát Rallye Monte Carlo už podesáté. Foto: Toyota Gazoo Racing WRC



Návrat do Pumy nebyl pro Fourmauxe ve středu úplně bezproblémový. Při prvním průjezdu na shakedownu ho trápily potíže s diferenciálem. Svůj nejlepší čas tak zajel až ve třetí jízdě.

 

Rossel s Grjazinem opakují souboj



Mezi vozy Rally2 kralovaly při shakedownu speciály Citroën C3. Zatímco nejrychlejší byl Nikolaj Grjazin, druhý skončil s půlsekundovou ztrátou jeho týmový kolega ze stáje AEG – DG Sport Competition Yohan Rossel. Tím pádem se tak částečně zopakoval souboj, který dvojice sváděla v Monte Carlu loni o vítězství ve WRC 2. Původně se tehdy radoval Grjazin, který tou dobou ještě usedal do Fabie RS. Později ale dostal pětisekundovou penalizaci za to, že „říznul“ zatáčku, čímž zdědil výhru Rossel.

Do nejrychlejší trojice vozů Rally2 se vešel i Oliver Solberg. Švéd, který stejně jako loni startuje se Škodou Fabia RS stáje Toksport, se letos nejspíše bude znovu řadit mezi favority na titul ve WRC 2. V Monte Carlu ale jede bez nároku na zisk bodů do tohoto hodnocení. Jezdci si mohou zvolit pouze sedm ze 13 soutěží, při kterých budou moci získat body. Do konečného pořadí se jim ale započítá jen šest nejlepších výsledků. To samé platí i v případě WRC 3.

Pozornost budí v Monte Carlu i vozy Toyota GR Yaris Rally2, které si tento víkend odbudou svou světovou premiéru. Startují s nimi Sami Pajari, Stéphane Lefebvre, Jan Solans a Bryan Bouffier. Pro posledního jmenovaného jde o návrat do mistrovství světa po šesti letech. V minulosti závodil i s vozy nejvyšší kategorie a před deseti lety zazářil v Monte Carlu celkovým druhým místem.

Na shakedownu byl ze čtveřice Toyot nejrychlejší pátý Pajari. Fin ale tento víkend podobně jako Solberg neboduje do WRC 2. Zatímco Lefebvre skončil sedmý, Solans osmý a Bouffier desátý.

Zkušený Bryan Bouffier se vrací do mistrovství světa po šesti letech. Foto: ERACE WRT



Letošní Rallye Monte Carlo přináší mimo jiné i návrat Jana Černého do mistrovství světa. Příbramský rodák nastoupí s vozem Ford Fiesta Rally3 v kategorii WRC 3. V té před dvěma lety obsadil celkové třetí místo. V shakedownu byl nejrychlejší jak mezi auty specifikace Rally3, tak v hodnocení WRC 3.

Ve startovní listině figuruje celkem sedm jezdců s auty specifikace Rally3. V rámci WRC 3 pak zabojují o body tři závodníci. Proti Černému budou stát Ghjuvanni Rossi s Renaultem Clio a Carlo Covi s Fordem Fiesta.

První soutěžní kilometry absolvují posádky ve čtvrtek večer, kdy budou na programu dvě noční erzety. Dohromady na ně čeká 17 rychlostních zkoušek o celkové délce 324,44 kilometrů. Podnik vede po asfaltových cestách, nezřídka ale tuto soutěž komplikuje sníh a velkou roli tak sehrává správný odhad na pneumatiky. V letošním roce by ale podle předpovědi nemuselo být počasí k jezdcům tak zákeřné a tento faktor tak dost možná nesehraje příliš velkou roli.

Jan Černý je jediným Čechem ve startovním poli. Foto: Jan Černý/Facebook



Na závodníky čeká ve srovnání s loňským rokem téměř zcela jiná soutěž. Může za to přesun centra podniku z Monaka do města Gap ležícího ve francouzských Alpách. To bylo středobodem soutěže již v období 2014-2021.

Při Rallye Monte Carlo bude poprvé platit nový bodovací systém, který vyvolává rozporuplné názory. Nejlepší desítka bude nejprve odměněna již v sobotu systémem 18-15-13-10-8-6-4-3-2-1. Podmínkou pro zisk těchto bodů však bude dokončení celé soutěže, jinak odstoupivší závodník nezíská nic a soupeři za ním se posunou o pozici dopředu, čímž si bodově polepší. Zvlášť hodnocena ale bude také neděle. V ní budou ve hře body pro sedm nejlepších jezdců dne podle klíče 7-6-5-4-3-2-1. K tomu zůstává v platnosti bodovací systém 5-4-3-2-1 pro nejrychlejších pět na powerstage.

I navzdory rozdělenému bodovému ohodnocení bude i nadále za vítěze rallye považován jezdec, který absolvuje všechny rychlostní zkoušky v nejrychlejším čase. Díky zmíněným změnám ale nelze vyloučit scénář, že si z víkendu odnese nejvíce bodů někdo jiný než jeho vítěz.

Cílem změn je přinutit jezdce, aby i během závěrečného dne podniku ze sebe vydali maximum. V posledních letech se totiž neděle nesla ve znamení taktizování. Na úvodních erzetách jezdci jenom šetřili pneumatiky, aby měli šanci zabojovat o bonusové body na powerstage.

Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Hyundai Motorsport

 

Komentáře ke článku