Novinky

  • 30.07.2025 Good Roman Roubíček představí na výstavě Racing Expo svůj závodní vůz Praga R1T

  • 30.07.2025 Neutral Dvě třetiny Čechů pijí ledovou kávu nejčastěji na čerpací stanici

  • 16.04.2025 Good Automotodrom Brno zahájil kompletní rekonstrukci Masarykova okruhu

Facebook Instagram

Škodovky pro armádu první republiky

Škodovky pro armádu první republiky

Popular a Superb v khaki barvě

Mladoboleslavská automobilka se v období první republiky výrazně podílela také na dodávkách vozidel pro tehdejší československou armádu. Vedle řady užitkových modelů to byly i upravené osobní automobily.

Vojenská verze Škody Popular se kromě pneumatik 5,25 – 16 s hrubým dezénem lišila především otevřenou karoserií v barvě khaki a specifickou výbavou. Úvodní série 35 roadsterů byla československé vojenské správě dodána v období od září do prosince 1935.

Již v březnu 1936 následovaly tři prototypy, které byly ještě výrazněji přizpůsobeny potřebám armády. Po pečlivých zkouškách se v prosinci 1936 rozeběhla sériová výroba. Do poloviny srpna 1937 „narukovalo“ celkem 330 popularů. Osvědčený podvozek a čtyřválcový motor 995 cm3/22 k (16 kW) zůstaly zachovány, z Otrokovic pocházely šestnáctipalcové terénní pneumatiky Baťa Ballon. Karoserie s minimálními převisy měla vpředu nájezdový úhel 35 stupňů, vzadu 30°.

Civilní cena 21 030 Kč vzrostla o 1996 Kč za prvky specifické výbavy. Pod levé přední sedadlo výrobce zabudoval schránku na dokumenty, kterou bylo možné zaplombovat, nechyběly lékárnička či hasicí přístroj. Akumulátor se zpod přední kapoty přestěhoval pod zadní lavici. Jeho místo v motorovém prostoru zaujal desetilitrový kanystr, doplňující třicetilitrovou palivovou nádrž.

Škoda Popular v úpravě pro armádní účely

Terénního provedení s konfigurací pohonu 6x4 nebo 4x4 se dočkala Škoda Superb.

Šestiválcový motor SV s parametry 2703 cm3/44kW konstruktéři přizpůsobili provozu mimo zpevněné komunikace. Aby olejové čerpadlo při extrémních náklonech vozidla nenasálo vzduch, uplatnila se suchá kliková skříň motoru se zásobou maziva v samostatné nádržce.

Nástavný páteřový rám podvozku tvořil centrální trubkový nosník, vpředu rozvidlený pro pružné uložení motoru a převodovky. Vozidlo se světlou výškou 225 mm, krátkými převisy karoserie a značnou zkřižitelností náprav se pohybovalo na speciálních pneumatikách 5,50-18. Každá ze zadních náprav disponovala samostatnou redukcí a závěrem diferenciálu.

Původní jednoduchou karoserii prototypů 903 se dvěma sedadly a ložnou plochou později nahradila pohotovostní varianta typu Break. Kromě řidiče se spolujezdcem pojala šest členů mužstva, sedících na dvou podélných lavicích. Lehká plátěná střecha se skládala do prostoru za předními sedadly.

Provedení 903 Break z roku 1938 již poháněl silnější šestiválec SV 2914 cm3/63 k (46 kW). Osvědčený technický základ se uplatnil také u solitéru Škoda 903 s uzavřenou karoserií, o nějž projevila zájem také armáda spojenecké Jugoslávie.

Prototyp Škody 903 na bázi modelu Superb

Komentáře ke článku