Novinky

  • 25.04.2023 Bad Policisté zjistili 2800 přestupků během akce, při které se zaměřili na dodržování rychlosti.

  • 23.04.2023 Good Soud v USA rozhodl, že autopilot automobilky Tesla při nehodě v roce 2019 neselhal.

  • 14.02.2023 Bad Ve věku 97 let zemřel čestný předseda společnosti Toyota Motor Corporation Dr.Soichiro Toyoda, který byl synem zakladatele společnosti.

Facebook Instagram

Škoda Fabia 1,0 TSI/81 kW Style

Škoda Fabia 1,0 TSI/81 kW Style

Svezení před loučením

Fabia je základním modelem české automobilky představujícím v podstatě jediné spojení s minulostí - jako pokračovatel modelu Favorit. Současná třetí generace, představená v roce 2014, vychází ještě z platformy A06 (PQ26), ovšem z její nejnovější verze, umožňující využití mnoha komponent jako u nové platformy MQB-A0.

Fabia je typickým reprezentantem úspěšné filozofie značky Škoda nabízet promyšlená auta za příznivou cenu. Auta, která jsou nejen praktická, ale také přitažlivá s moderním vzhledem. Silnou stránkou Fabie je schopnost oslovit velmi široké skupiny zákazníků - od mladých rodin po starší dvojice i firemní klientelu.

V podobě, jakou jsme nedávnou zkoušeli, se s ní už brzy rozloučíme, protože už počátkem srpna se oficiálně představí modernizovaná Fabia (viděli jsme ji už na autosalonu v Ženevě). Ani po čtyřech letech nemám dojem, že by Fabia oživení vzhledu skutečně potřebovala, ale v Mladé Boleslavi samozřejmě musejí reagovat na nejnovější trendy a do výbavy přidat mnohé další, dnes už nezbytné systémy především pro zvýšení bezpečnosti a konektivity.

Hatchback Fabia má při délce 3992 mm (rozvor náprav 2470 mm) z hlediska českých motoristů zásadní výhodu ve velkém zavazadlovém prostoru o základním objemu 330 l. Po sklopení asymetricky dělených zadních sedadel to je až 1150 l, ovšem tím se nezíská rovná podlaha. Zavazadelník je velmi prakticky vybavený a dobře využitelný. Přitom Fabia nabízí solidní prostor pro dva dospělé i na zadním sedadle.

Jestliže navenek je Fabia atraktivní automobil s moderním vzhledem, interiér, využívající tradiční ovládací a informační prvky z koncernové nabídky, působí už poněkud zastarale, takže zde rozhodně prostor pro modernizaci je. Škoda se s oblibou chlubí chytrými doplňky (zde se nám například líbily zásuvky pod sedadly), ale my u Fabie oceňujeme především parametr, který řidiči skutečně usnadňuje život. Tím je velmi dobrý výhled všemi směry, což se u moderních aut bohužel stává vzácností a žádná čidla jej nemohou nahradit.

Nabídka pohonných jednotek se od uvedení třetí generace postupně zmenšila na dva zážehové litrové tříválce - nepřeplňovaný 1,0 MPI a 1,0 TSI s přeplňováním turbodmychadlem a přímým vstřikováním paliva. Oba jsou k dispozici ve dvou výkonových verzích. Z nabídky se tedy vytratily jak motory 1,2 TSI, tak turbodiesely. Vrcholem je námi zkoušená verze 1,0 TSI o výkonu 81 kW v kombinaci se šestirychlostní přímo řazenou převodovkou. Tato verze je typickým reprezentantem tzv. downsizingu. Ve větší rychlosti je motor poměrně hlučný, což při delších cestách na dálnici není moc příjemné. Vyniká výtečnou dynamikou, ale je třeba s ním zacházet odpovědně a udržovat jej v optimálních otáčkách, tedy řadit hodně brzy, aby se spotřeba udržela v rozumných mezích. Využívání jeho schopností naplno totiž vede k poměrně velké žíznivosti.

Ačkoliv se celkové proporce Fabie proti předchozí generaci nezměnily, snížila se pozice sedadel, což přispívá k dojmu větší prostornosti. S tím související snížení polohy těžiště pomohlo zvýšit stabilitu vozu. Dalším důležitým prvkem, který poskytuje řidiči větší jistotu, jsou standardně dodávaná elektronická náhrada uzávěrky diferenciálu XDS+ a systém multikolizní brzdy MKB.

Významným zlepšením, vyplývajícím z použití prvků platformy MQB, je nové elektromechanické řízení s posilovačem umístěným až u přední nápravy. Ovládání vozu je díky němu lehčí, ale s mnohem přirozenější odezvou, takže i příjemnější.

Fabia těží z moderních výrobních technologií přinášejících nejen snížení hmotnosti, ale také podstatně větší tuhost nosné struktury. Ta umožňuje dosažení příznivějšího kompromisu při nastavení podvozku. Jeho naladění je komfortnější, než tomu bývalo dřív, ale to je současný trend, kdy se tvrdší charakteristika rozumně přenechává sportovnějším verzím. Důsledkem toho je ale trochu menší jistota při jízdě na dálnici při ostřejším bočním větru. 

Fabia v nejvyšší základní výbavě Style (pokud nepočítáme sportovní Monte Carlo a crossoverovou Scout Line) má v základní výbavě infotainment Swing s 5“ displejem, bezklíčkové startování a automatickou klimatizaci Climagtronic.

Základní cena vozu Škoda Fabia 1,0 TSI/81 kW Style je 337 900 Kč, přičemž vstupní varianta 1,0 MPI/44 kW Active stojí 243 900 Kč.

Základní údaje Škoda Fabia 1,0 TSI/81 kW Style

Místo výroby:
Mladá Boleslav, Česká republika
Karoserie:
Pětimístný pětidveřový hatchback se samonosnou karoserií
Koncepce:
motor vpředu napříč, pohon předních kol
Motor:
zážehový tříválec 1,0 l přeplňovaný turbodmychadlem, výkon 81 kW při 5000-5500/min, točivý moment 200 N.m při 2000-3500/min
Převodovka:
šestirychlostní přímo řazená
Délka:
3992 mm
Rozvor náprav:
2470 mm
Průměr otáčení:
11,6 m
Objem zavazadlového prostoru: 330 l/1150 l
Pohotovostní/celková hmotnost: 1130 kg/1585 kg
Jízdní výkony: největší rychlost 196 km/h, zrychlení 0-100 km/h za 9,5 s
Spotřeba paliva podle NEDC: 4,4 l/100 km
Základní cena: 337 900 Kč včetně DPH

Komentáře ke článku