Novinky

  • 25.04.2023 Bad Policisté zjistili 2800 přestupků během akce, při které se zaměřili na dodržování rychlosti.

  • 23.04.2023 Good Soud v USA rozhodl, že autopilot automobilky Tesla při nehodě v roce 2019 neselhal.

  • 14.02.2023 Bad Ve věku 97 let zemřel čestný předseda společnosti Toyota Motor Corporation Dr.Soichiro Toyoda, který byl synem zakladatele společnosti.

Facebook Instagram

Test Škody Kodiaq

Test Škody Kodiaq

Svezení na vysoké noze

Redakci byl zapůjčen na test vůz Škoda Kodiaq. Šlo o jeho pětimístnou verzi s dosud nejsilnějším vznětovým agregátem a maximální možnou dostupnou výbavou.

V rámci testu jsme absolvovali 1100 kilometrů, převážně v dálničním provozu (60 % celkové vzdálenosti), ale i ve městě (30%) a mimo obec (10%).

Interiér

Nejprve se podíváme do interiéru vozu. Při usednutí do Kodiaqu jistě zaujme jeho podsvícení. Ve dveřích je umístěna světelná lišta, která díky nastavení v palubním počítači může měnit barevný odstín. Svítivost není nijak silná, nevadí tudíž posádce při jízdě v noci. Osvětlené jsou nejen lišty ve dveřích, ale také prostor pro nohy u všech cestujících. Z interiéru dýchá luxus a vyniká obrovským množstvím prostoru. To je dle nás nejsilnější stránka Kodiaqu.

Osoby na zadních sedadlech mají značný prostor pro kolena. I dlouháni nebudou mít problém, nejen nad hlavou, ale ani s nohama. Na dlouhých cestách jistě posádka ocení příjemně měkká sedadla s možností vyhřívání, případně odvětrávání. Přední mají navíc možnost nastavení podpěry bederní páteře. Samozřejmostí jsou elektrická sedadla pro řidiče a cestujícího vepředu.

Palubní deska je obložena měkčeným plastem, není tudíž příliš tvrdá. Zajímavým prvkem je ozdobný lesklý kus plastu, který není vyveden pouze v jedné barvě. Tím se eliminuje vznik nepříjemných otisků prstů na povrchu obložení. Naopak velký displej o uhlopříčce 9,2“ je k tomu velmi náchylný. 

O kvalitní zvuk se stará aparatura Canton s osmi reproduktory, rozmístěnými po celém voze, s celkovým výkonem 575 W, což je velmi znát na kvalitě přehrávané hudby. Posádka vozidla jistě ocení i systémové zesílení hlasu cestujících, aby bylo možné komunikovat z přední části vozu až k případné třetí řadě sedadel. Zvuk, který vycházel z reproduktorů, byl ale trochu „plechový“.

Praktičnost

S Kodiaqem se může na dovolenou vydat celá rodina, neboť kromě velkého množství prostoru na sedadlech lze do zavazadlového prostoru uložit věci o objemu 720 litrů (270 u sedmimístného vozu). Pokud se složí sedadla pomocí jednoduchého systému sklápění jedním tlačítkem, získáme 2065 litrů (2005 u sedmimístné verze).

Největší problém jsme měli s plechovkami na pití. Ty se dají umístit do středového tunelu pod opěrku mezi předními sedadly. Umístění na jiné místo je značně riskantní, neboť hrozí převrhnutí. Aby měl řidič i pasažér vedle něho vše po ruce, je možné vložit drobnosti do klasické schránky před spolujezdcem. Druhá schránka se nachází pod ozdobnou lištou. Pod loketní opěrkou se nalézá další prostor pro odkládání.

Hlavní automatické LED světlomety prozářily tmavá místa na cestě. Velmi se osvědčil systém hlídání mrtvých úhlů. Stejně jako v levnější Fabii, i zde byla možnost nastavit intenzitu osvětlení, při které se spouštejí potkávací světla. Přepínání dálkových a potkávacích světel chvíli trvalo, než byl zachycen protijedoucí vůz.

Třízónová klimatizace společně s vyhříváním sedadel byla v zimním období velmi příjemná. V náročnějším terénu, případně za zhoršených podmínek, je praktický pohon 4x4, kterým testovaný vůz disponoval. Standardně se využívá pro pohyb přední náprava. V obtížných podmínkách se samočinně připojí i zadní.

Konektivita

Při testu jiných modelů značky Škoda jsme zaznamenali rozdílné poznatky při přehrávání hudby přes Bluetooth. Zde se po prvním spojení a importování kontaktů nechtěla hudba přes telefon přehrát. Tento problém mohl být ale způsoben samotným telefonem, neboť při dalším nastartování vozidla a restartu smartphonu již fungovalo vše perfektně. Posádka na zadních sedadlech může využít klasickou zásuvku na 230V, případně USB port.

Ve středovém tunelu za řadicí pákou je umístěn tzv. Phone box, do něhož je přiváděn zesílený signál od střešní antény. Zároveň zajišťuje bezdrátové dobíjení baterie, pokud to telefon umožňuje.

Pohonná jednotka

Testovaný vůz byl vybaven aktuálně nejsilnějším dvoulitrovým vznětovým turbodmychadlem přeplňovaným agregátem. I pro tak velký automobil, jakým Kodiaq je, je výkon 140 kW naprosto dostačující. Část jízdy jsme absolvovali na německých dálnicích, kde bylo možno otestovat i vyšší rychlosti. Proto se průměrná spotřeba nafty dostala výše než za běžných okolností. I kvůli mrazivému počasí se ustálila na hodnotě 7,1 l na 100 ujetých kilometrů. 

Kodiaq nabízí šest různých jízdních režimů. V nich řídící jednotka upravuje hlavně řazení a odpružení. Zatímco v režimu Comfort posádka nepostřehne menší nerovnosti, v módu Sport je naopak cítit každý kamínek díky tvrdšímu odpružení. Tento režim zároveň disponuje řazením ve vyšších otáčkách. Oproti tomu Eco při každém puštění plynového pedálu vyřadí převodovku na neutrál. Otáčky motoru pak drží na co nejnižších hodnotách. Dále jsou k dispozici ještě Normal, Individual a Snow. Při každé změně nastavení se spustí systém Stop-Start.

Jízda

Po sešlápnutí plynového pedálu a chvilkové prodlevě turba začal Kodiaq prudce zrychlovat. S přibývající rychlostí na tachometru se síla postupně snižovala. I přesto ale dokázal motor silně akcelerovat také ve vyšších rychlostech. Díky kvalitnímu odhlučnění kabiny může sešlápnutí pedálu svádět k jízdě vyšší rychlostí. Zvyšuje se tím komfort posádky.

Ani ve vyšších rychlostech neztrácí Kodiaq jistotu a ukazuje, že zvládá i rychlosti blížící se 180 km/h. V některých případech při nižších mezních rychlostech automatická převodovka řadí na vyšší rychlostní stupně a udržuje motor na 1100 otáčkách za minutu, což už je dle našeho názoru dost nízká hodnota.

Pokud řidič nechce nechat automatickou převodovku volit rychlostní stupně, může to korigovat pádly pod volantem.

Shrnutí

Vyzdvihnout je třeba komfort, který vůz nabízí, a s ním související množství prostoru. Dvoulitrový turbodieselový agregát je plně dostačující pro klidné i sportovnější jízdy. Nevýhodu spatřujeme hlavně v neustálém spouštění systému Stop-Start při změně jízdního režimu a potřebě častého leštění centrálního displeje kvůli otiskům prstů.

Vůz Škoda Kodiaq je k dostání od 681 900 Kč. Testovaný model ve výbavě Style lze pořídit za 1 001 900 Kč. S luxusní příplatkovou výbavou, kterou disponoval, se cena vyšplhá na 1 098 900 Kč.

Základní údaje - Škoda Kodiaq 2,0 TDI 4x4

Karoserie: SUV
Počet míst: 5
Předchůdce: ---
Příbuzné modely: Volkswagen Tiguan, Seat Tarraco
Hlavní konkurenti: Volkswagen Tiguan, Seat Tarraco
Platforma: MQB
Pohon: 4x4
Motor: vznětový 2.0 TDI
Výkon 140 kW
Točivý moment: 400 Nm
Umístění motoru: vpředu
Převodovka: automatická sedmistupňová DSG
Maximální rychlost: 210 km/h
Zrychlení 0-100 km: 8,9 s
Spotřeba paliva podle WLTP: 5,7 l/100 km
Délka: 4697 mm
Výška: 1676 mm
Rozvor náprav: 2788 mm
Průměr otáčení: 12,2 m
Provozní hmotnost: 1752 kg
Užitečné zatížení: 675 kg
Objem zavazadlového prostoru: 720 l
Místo výroby: Česká republika
Záruka: až 5 let nebo 100 000 kilometrů
Cena testovaného modelu: 1 098 900 Kč

 

Foto: Jiří Hájek mladší a Petr Hájek

Komentáře ke článku