Novinky

  • 22.04.2019 Neutral Lotus, patřící čínskému holdingu Geely, připravuje superauto s elektrickým pohonem.

  • 20.04.2019 Neutral Nový Ford Kuga se v USA představuje jako Ford Escape a Lincoln Corsair.

  • 20.04.2019 Bad Zahájení sériové výroby elektromobilu Audi e-tron zpožďuje nedostatek akumulátorů.

Facebook Instagram

Když motory Laurin & Klement dobývaly nebe

Když motory Laurin & Klement dobývaly nebe

V Mladé Boleslavi se vyrábělo i pro letectvo

Unikátní exponát se objevil v prostorách Škoda Muzea v Mladé Boleslavi. Připomíná pozapomenutou kapitolu historie automobilky, která se věnovala také výrobě leteckých motorů. Vystavený exemplář L&K-Lorraine-Dietrich 450 z roku 1926 pochází ze sbírek Národního technického muzea v Praze.

Kořeny produkce pro aeroprůmysl je však třeba hledat již v období Rakouska-Uherska. Prvním nadšencem, který ve svém letadle vlastní konstrukce použil upravený automobilový agregát L&K, byl Metoděj Vlach. Jeho aparát však byl schopný pouze krátkých skoků.

Úspěšnější byl tehdejší šéfkonstruktér firmy Laurin & Klement ing. Otto Hieronimus. V pátek 15. dubna 1910 v 17 hodin se stal prvním člověkem na území současné České republiky, který podnikl zdařilý let strojem těžším než vzduch. V Bleriotu poháněném motorem L&K typu EL se na chuchelském závodišti u Prahy udržel nad zemí 2 minuty a 26 sekund, během nichž překonal asi dvoukilometrovou vzdálenost. Zmíněná pohonná jednotka, s hliníkovým blokem, čtyřmi litinovými válci a jejich plechovým opláštěním, nicméně vznikla v pouhých třech kusech. 

Škoda Muzeum vystavuje unikátní letecký motor z 20. let minulého století

Složité období druhé poloviny dvacátých let, kdy se dočasně snížil odbyt automobilů, dokázalo vedení společnosti Laurin & Klement překlenout doplněním sortimentu o letecké motory L&K-Lorraine-Dietrich. Jak už název napovídá, montovaly se na základě v roce 1924 ve Francii získané licence. Šlo jednak o osmiválce o výkonu 400 koní, jednak dvanáctiválce.

K nim patří i prezentovaný obr. Má mamutí objem 24,4 litru a válce uspořádané do W, čili do tří řad po čtyřech. Nejvyššího trvalého výkonu 450 k (331 kW) dosahuje při 1850 otáčkách za minutu. Spotřeba byla udávána na 240 gramů paliva plus 12 gramů oleje na každého koně výkonu a hodinu provozu.

Po obchodní stránce šlo jednoznačně o úspěch. Československé ministerstvo národní obrany objednalo padesát těchto motorů, které pak našly uplatnění ve strojích Letov Š-12 nebo ŠB-16. Byly rovněž vyvezeny do Litvy či Turecka.

Komentáře ke článku

reklama
reklama