Novinky

  • 16.09.2019 Bad Při demonstracích před vstupy na autosalon IAA ve Frankfurtu bylo zadrženo 26 osob.

  • 13.09.2019 Bad Fiasko autosalonu IAA ve Frankfurtu vedlo k rezignaci prezidenta VDA Bernharda Mattese.

  • 13.09.2019 Good Nadační fond Škoda Auto předal Klaudiánově nemocnici v Mladé Boleslavi 4 miliony korun.

Facebook Instagram

Test Nissanu Leaf Tekna 40 kWh

Test Nissanu Leaf Tekna 40 kWh

Druhá generace průkopníka elektromobility

Nissan Leaf první generace se začal vyrábět v roce 2010. Patřil tak mezi první sériové elektromobily a stal se jejím nejrozšířenějším představitelem na světě. Na dobu svého vzniku měl výborné parametry například ohledně dojezdu a i poměrně prostorný interiér. Největší nevýhodou byl poměrně malý a navíc špatně tvarovaný kufr. A s přibývajícími modernějšími konkurenty se po stránce dojezdu posunul do podprůměru. Ale druhá generace dostala jak větší baterii, tak i objemnější zavazadlový prostor. Podařilo se tedy odstranit dva hlavní nedostatky?

 

I když jde o novou generaci, je zřejmé, že technický základ zůstal stejný. A to nejen pokud jde o podvozkovou platformu, ale i skelet karoserie. Nový Nissan Leaf tak má stále klasickou koncepci s motorem vpředu, přestože jde o vůz vyvíjený jen jako elektromobil.

Vyšší karoserie je na pomezí mezi hatchbackem a kompaktním MPV a díky tomu má automobil mezi kompakty nadprůměrně prostorný interiér. I v tomto ohledu je srovnatelný s předchůdcem, ale zavazadlový prostor je skutečně výrazně lepší. Objem se zvýšil až na 435 litrů a je mnohem lépe tvarovaný a tedy využitelný. Testovaný vůz měl ale ve výbavě subwoofer Bose, který kapacitu zavazadelníku snižuje na 405 litrů. Zvuk v autě je ale díky němu výborný. 

Pokud jde o naladění podvozku, i v tom je vidět velké mezigenerační zlepšení. Nová generace není tak houpavá a jistým jízdním vlastnostem pomáhá i nízké těžiště díky bateriím uloženým v podlaze. Pod kapotou má nyní 110 kW, což je znát hlavně na rozjezdu z nuly, v čemž jsou elektromobily bezkonkurenční. Ostatně elektromobil stejně není auto určené primárně na dálnice a vyhovuje mu nejvíce městský provoz. Nejrychleji vystřelí z 0 na 50 km/h, ale i stovku dá Nissan Leaf za krásných 7,9 sekundy. Pak už samozřejmě akcelerace výrazně slábne, což je pro elektromobily typické. Maximální rychlost je oficiálně 144 km/h, což by ale na české dálnice mělo stačit. 

Dostáváme se k tomu, jak Nissanu Leaf pomohla baterie o kapacitě 40 kWh. První generace začínala na 24 kWh a po faceliftu dostala 30 kWh, takže dalších 10 kWh navíc je výrazné zlepšení.

Problém ale je v tom, že nový Leaf má také vyšší spotřebu. Nejvíce jsme na jedno nabití při normální jízdě na horní hranici rychlostních limitů a v kombinovaném provozu ujeli 208 kilometrů, což není nijak výrazné zlepšení. Spotřeba podle dobíjení za celý test totiž vyšla na 19,23 kWh na 100 km a to přibližně odpovídá i tomuto dojezdu. Velkou kapacitu baterie tak částečně vykrátí vyšší spotřeba energie. Stejného dojezdu jsou schopni dosáhnout i konkurenti s menší baterií. Pokud jde o dojezd, nejde tedy jen o velikost baterie, ale je potřeba zapracovat i na spotřebě energie.

 

I když elektromobil není primárně na dlouhé trasy, občas je potřeba jet někam dál. My jsme se potřebovali jet z Berouna do Havířova. Po cestě je několik rychlodobíjecích stanic, na kterých by se měl Nissan Leaf dobít během přibližně půl hodiny na 80 %. Na první dobíječce v Lokti jsme skutečně dobili ze 30 na 80 % za necelou půlhodinu, ale v Ostrovačicích už dobití z 11 % na 67 % trvalo tři čtvrtě hodiny.

V Olomouci se pak dobíjení protáhlo na hodinu a to jen na 59 %, abychom s lehkou nohou a „odřenýma ušima“ dojeli do cíle. Na dálnici nám potom palubní počítač ukázal varování o přehřáté baterii. U konkurentů, kteří mají chlazení baterie, není opakované dobíjení problémem, ale Nissan Leaf je vhodný opravdu spíše na kratší trasy a maximálně jedno rychlodobíjení denně.

 

Pokud jde o prostornost, tak se opravdu podařilo vytěžit z tvaru auta maximum. Nissan Leaf je tak použitelný i jako rodinné auto pro menší nebo méně náročné rodiny. Jízda v něm je příjemná a pohodlná. Akční rádius do 200 kilometrů denně, resp. zhruba 350 kilometrů s jedním rychlodobíjením většině řidičů stačí, ale na cestu ba dovolenou u moře to nebude.

Kromě vyšší spotřeby a přehřívání baterie při opakovaném rychlodobíjení je Nissan Leaf povedené auto. Spoustě lidí jistě bude příjemné i to, že na rozdíl od předchozí generace vypadá jako normální vůz. Posouzení designu ale necháme na vás.

Základní údaje - Nissan Leaf

Karoserie: pětidveřový hatchback
Počet míst: 5
Předchůdce: Nissan Leaf ZE0
Příbuzné modely: Nissan e-NV200
Hlavní konkurenti: Volkswagen e-Golf, Hyundai Ioniq, Mercedes B electric
Platforma: Nissan
Pohon: 4x2
Motor: synchronní elektromotor
Výkon: 110 kW (150 k)
Točivý moment: 320 N.m
Umístění motoru: vpředu
Převodovka: jednostupňová
Maximální rychlost: 144 km/h
Zrychlení 0-100 km: 7,9 s
Spotřeba energie podle NEDC: 14 kWh/100 km
Spotřeba energie podle VLTP: 20,6 kWh/100 km
Kapacita akumulátorů: 40 kWh
Dojezd: 270 km
Délka: 4490 mm
Výška: 1540 mm
Rozvor náprav: 2700 mm
Průměr otáčení: 11 m
Provozní hmotnost: 1580 kg
Užitečné zatížení: 437 kg
Objem zavazadlového prostoru: 405 l
Místo výroby: Sunderland, Velká Británie
Záruka:

3 roky/100 000 km

5 let/100 000 km na elektrické komponenty

8 let/160 000 km na kapacitu článků baterie

Cena testovaného modelu:

1 036 000 Kč vč. DPH

 

 

 

Komentáře ke článku