Novinky

  • 23.05.2019 Bad Průměrná cena nových aut v Německu za 8 let vzrostla o 10 000 eur na 33 000 eur.

  • 21.05.2019 Bad Ve věku 70 let zemřel trojnásobný mistr světa F1 Niki Lauda

  • 19.05.2019 Bad Vůz nizozemské policie předjel vůz Tesla řízený funkcí Autopilot se spícím řidičem.

Facebook Instagram

Test Nissanu Leaf Tekna 40 kWh

Test Nissanu Leaf Tekna 40 kWh

Druhá generace průkopníka elektromobility

Nissan Leaf první generace se začal vyrábět v roce 2010. Patřil tak mezi první sériové elektromobily a stal se jejím nejrozšířenějším představitelem na světě. Na dobu svého vzniku měl výborné parametry například ohledně dojezdu a i poměrně prostorný interiér. Největší nevýhodou byl poměrně malý a navíc špatně tvarovaný kufr. A s přibývajícími modernějšími konkurenty se po stránce dojezdu posunul do podprůměru. Ale druhá generace dostala jak větší baterii, tak i objemnější zavazadlový prostor. Podařilo se tedy odstranit dva hlavní nedostatky?

 

I když jde o novou generaci, je zřejmé, že technický základ zůstal stejný. A to nejen pokud jde o podvozkovou platformu, ale i skelet karoserie. Nový Nissan Leaf tak má stále klasickou koncepci s motorem vpředu, přestože jde o vůz vyvíjený jen jako elektromobil.

Vyšší karoserie je na pomezí mezi hatchbackem a kompaktním MPV a díky tomu má automobil mezi kompakty nadprůměrně prostorný interiér. I v tomto ohledu je srovnatelný s předchůdcem, ale zavazadlový prostor je skutečně výrazně lepší. Objem se zvýšil až na 435 litrů a je mnohem lépe tvarovaný a tedy využitelný. Testovaný vůz měl ale ve výbavě subwoofer Bose, který kapacitu zavazadelníku snižuje na 405 litrů. Zvuk v autě je ale díky němu výborný. 

Pokud jde o naladění podvozku, i v tom je vidět velké mezigenerační zlepšení. Nová generace není tak houpavá a jistým jízdním vlastnostem pomáhá i nízké těžiště díky bateriím uloženým v podlaze. Pod kapotou má nyní 110 kW, což je znát hlavně na rozjezdu z nuly, v čemž jsou elektromobily bezkonkurenční. Ostatně elektromobil stejně není auto určené primárně na dálnice a vyhovuje mu nejvíce městský provoz. Nejrychleji vystřelí z 0 na 50 km/h, ale i stovku dá Nissan Leaf za krásných 7,9 sekundy. Pak už samozřejmě akcelerace výrazně slábne, což je pro elektromobily typické. Maximální rychlost je oficiálně 144 km/h, což by ale na české dálnice mělo stačit. 

Dostáváme se k tomu, jak Nissanu Leaf pomohla baterie o kapacitě 40 kWh. První generace začínala na 24 kWh a po faceliftu dostala 30 kWh, takže dalších 10 kWh navíc je výrazné zlepšení.

Problém ale je v tom, že nový Leaf má také vyšší spotřebu. Nejvíce jsme na jedno nabití při normální jízdě na horní hranici rychlostních limitů a v kombinovaném provozu ujeli 208 kilometrů, což není nijak výrazné zlepšení. Spotřeba podle dobíjení za celý test totiž vyšla na 19,23 kWh na 100 km a to přibližně odpovídá i tomuto dojezdu. Velkou kapacitu baterie tak částečně vykrátí vyšší spotřeba energie. Stejného dojezdu jsou schopni dosáhnout i konkurenti s menší baterií. Pokud jde o dojezd, nejde tedy jen o velikost baterie, ale je potřeba zapracovat i na spotřebě energie.

 

I když elektromobil není primárně na dlouhé trasy, občas je potřeba jet někam dál. My jsme se potřebovali jet z Berouna do Havířova. Po cestě je několik rychlodobíjecích stanic, na kterých by se měl Nissan Leaf dobít během přibližně půl hodiny na 80 %. Na první dobíječce v Lokti jsme skutečně dobili ze 30 na 80 % za necelou půlhodinu, ale v Ostrovačicích už dobití z 11 % na 67 % trvalo tři čtvrtě hodiny.

V Olomouci se pak dobíjení protáhlo na hodinu a to jen na 59 %, abychom s lehkou nohou a „odřenýma ušima“ dojeli do cíle. Na dálnici nám potom palubní počítač ukázal varování o přehřáté baterii. U konkurentů, kteří mají chlazení baterie, není opakované dobíjení problémem, ale Nissan Leaf je vhodný opravdu spíše na kratší trasy a maximálně jedno rychlodobíjení denně.

 

Pokud jde o prostornost, tak se opravdu podařilo vytěžit z tvaru auta maximum. Nissan Leaf je tak použitelný i jako rodinné auto pro menší nebo méně náročné rodiny. Jízda v něm je příjemná a pohodlná. Akční rádius do 200 kilometrů denně, resp. zhruba 350 kilometrů s jedním rychlodobíjením většině řidičů stačí, ale na cestu ba dovolenou u moře to nebude.

Kromě vyšší spotřeby a přehřívání baterie při opakovaném rychlodobíjení je Nissan Leaf povedené auto. Spoustě lidí jistě bude příjemné i to, že na rozdíl od předchozí generace vypadá jako normální vůz. Posouzení designu ale necháme na vás.

Základní údaje - Nissan Leaf

Karoserie: pětidveřový hatchback
Počet míst: 5
Předchůdce: Nissan Leaf ZE0
Příbuzné modely: Nissan e-NV200
Hlavní konkurenti: Volkswagen e-Golf, Hyundai Ioniq, Mercedes B electric
Platforma: Nissan
Pohon: 4x2
Motor: synchronní elektromotor
Výkon: 110 kW (150 k)
Točivý moment: 320 N.m
Umístění motoru: vpředu
Převodovka: jednostupňová
Maximální rychlost: 144 km/h
Zrychlení 0-100 km: 7,9 s
Spotřeba energie podle NEDC: 14 kWh/100 km
Spotřeba energie podle VLTP: 20,6 kWh/100 km
Kapacita akumulátorů: 40 kWh
Dojezd: 270 km
Délka: 4490 mm
Výška: 1540 mm
Rozvor náprav: 2700 mm
Průměr otáčení: 11 m
Provozní hmotnost: 1580 kg
Užitečné zatížení: 437 kg
Objem zavazadlového prostoru: 405 l
Místo výroby: Sunderland, Velká Británie
Záruka:

3 roky/100 000 km

5 let/100 000 km na elektrické komponenty

8 let/160 000 km na kapacitu článků baterie

Cena testovaného modelu:

1 036 000 Kč vč. DPH

 

 

 

Komentáře ke článku

reklama
reklama