Novinky

  • 18.08.2019 Good Jan Kopecký vyhrál s Pavlem Dreslerem už poosmé prestižní Barum Czech Rally Zlín

  • 18.08.2019 Neutral BMW prodloužilo titulární partnerství s prestižní golfovou PGA TOUR o tři roky

  • 14.08.2019 Neutral Nástupce supersportu Audi R8 bude mít elektrický pohon od chorvatské firmy Rimac.

Facebook Instagram

Test ojetého vozu Škoda Yeti 2.0 TDI 4x4

Test ojetého vozu Škoda Yeti 2.0 TDI 4x4

První české SUV je spolehlivé, ale musí se dobře vybírat

Yeti je prvním SUV od Škodovky, které v minulých letech doslova trhalo prodejní rekordy. Po většinu času se jednalo o poměrně drahé auto, jenže teď, s příchodem nástupce Karoq, ceny spadly na pro mnohé přijatelnější částky. Není tak problém koupit zajímavý kousek za nějakých 150 000 Kč, ty nejhezčí se pohybují okolo 350 000 Kč (před modernizací).

Auto je to praktické, kvalitní a velice příjemné při každodenním jezdění. Vyrábělo se dlouhých sedm let (2009-2017), přičemž v roce 2013 prošlo decentním faceliftem. Do našeho testu jsme vybrali exemplář, který se narodil v roce 2011 a natočeno už má přes 150 000 kilometrů.

Vzhled a interiér

Obrázek o designu karoserie si udělá každý sám, proto si dovolíme vyzdvihnout jen jeden velice zajímavý detail - dělená přední světla. Přidávají na jedinečnosti, o kterou bohužel verze po faceliftu přišla. Celkově jde o pohledné a designově vyvážené dílo, které stárne velmi pomalu. 

Je potřeba si přiznat, že nejde zrovna o nejprostornější auto, co se místa na zadních sedadlech a velikosti kufru týče (jeho objem je 416 litrů). Nicméně navzdory menším, chcete-li kompaktním venkovním rozměrům, je uvnitř místa dostatek. Řekli bychom, že je to tak na hranici únosnosti pro rodiny s dětmi, což zachraňují hlavně posuvná zadní sedadla.

Potěší spousta odkládacích ploch a některé zájemce i vysoká pozice za volantem. Ta ovšem vadí lidem s výškou nad 185 centimetrů, jelikož si pak připadají jako na stoličce. Pedály by mohly být dál. Slušná je i ergonomie, avšak najdeme i pár slabších míst. Tím hlavním neduhem jsou lacině působící plasty, tvrdé a nepříliš pohledné.

Motor, převodovka, pohon

Pod kapotami vozů Yeti se objevuje poměrně široká škála motorů. Zážehové jednotky zastupují čtyřválcové agregáty 1.2 TSI, 1.4 TSI a 1.8 TSI. Mezi populárnějšími vznětovými najdeme 1.6 a 2.0 TDI. Některé motory jsou nabízeny ve více výkonnostních variantách. Lze je kombinovat s automatickými převodovkami DSG a pohonem předních či všech čtyř kol Haldex (při prokluzu předních kol se připojí zadní náprava).

V našem stroji se nacházel vznětový agregát 2.0 TDI o výkonu 103 kW (140 koní) při 4000 otáčkách a točivém momentu 320 Nm při 1750-2500 otáčkách. Jeho papírová spotřeba činí 6,1 litru kombinovaně. Nazvali bychom ho zlatou střední cestou.

Motor je sympaťákem nejen na papíře, ale i v reálném provozu. S chutí táhne už od nízkých otáček a zajišťuje solidní dynamiku, takže s předjížděním nemá žádný problém. Navíc je na poměry jednotek s naftovou duší docela kultivovaný. Potěší i spotřebou, která se opravdu v průměru pohybuje okolo 6-7 litrů, což je parádní číslo na SUV s pohonem všech čtyř kol.

V testované manuální převodovce nevidíme žádný problém (jen spojka by mohla být méně gumová), dvouspojkový automat DSG občas váhá s přeřazením a při pomalém popojíždění v kolonách lehce cuká (klasický neduh dvouspojkových převodovek).

Čtyřkolka zajišťuje kvalitní trakci za všemožných podmínek, přičemž je jedno, jestli jsme se nacházeli na štěrku, mokrém asfaltu nebo sněhu. 

Na chvíli se vrátíme k ostatním motorizacím. Motor 1.2 TSI 77 kW bohužel nemá dostatečný výkon a hodí se pouze pro městské jezdění se spotřebou okolo sedmi litrů. Za výhodu lze považovat levnější povinné ručení. 1.4 TSI 90 kW už jede poměrně slušně a nevezme si o moc víc benzinu než menší bráška. Velice příjemným provedením je 1.8 TSI 118 kW, jenž ale vypije 8-9 litrů benzinu každých 100 kilometrů. Všechny pak trápí několik nemocí, které si popíšeme níže.

I když jsou naftové motory 1.6 TDI a 2.0 TDI na první pohled nepříliš výkonné - 77 a 81 kW, tak mají velkou zásobu točivého momentu - 250 Nm, díky němuž je dynamika dostačující. Doslova parádní je průměrná spotřeba lehce překračující pět litrů.

Jízdní vlastnosti a komfort

Podvozek je zaměřený na komfort, což se povedlo. Je příjemně plavný a zajišťuje dostatečné pohodlí za všech podmínek. Komfort na palubě bychom přirovnali třeba k sesterské Octavii. Za jedinou vadu na kráse považujeme silnější aerodynamický hluk při vyšších dálničních rychlostech (nad 130 km/h), což je ovšem problém většiny koncernových vozů z těchto let. Řízení je sice přeposilované, ale řekli bychom, že vzhledem k cílové skupině je to dobře - snadno se zatáčí a parkuje. 

Rychlá jízda se k tomuto autu nehodí, dorazí s ní náklony karoserie a nepříjemná nedotáčivost. Stále se totiž snaží ukazovat rodinnou tvář a skoro říká: „Zklidni se, jeď pohodově a bezpečně.“ A to se nám líbí. Nesnaží se hrát si na něco, čím nemůže být, a zaměřuje se na jedinou věc - příjemné každodenní cestování ve více lidech.

Jako bonus nabízí překvapivě dobrou průjezdnost lehkým terénem, díky které už nebude problémem žádný rodinný výlet. Pochlubit se může i takovou vymožeností, jakou je asistent sjíždění prudkých svahů.

Na co si dát pozor a co je výhodou

Určitě je vhodné zaplatit si kvalitní zabezpečení, jelikož obliba tohoto modelu láká ke krádežím. Ty začínají odcizením navigace a končí zmizením celého auta.

Benzinové motory nejsou nejlepší volbou. 1.2 TSI chybí výkon a 1.4 TSI s 1.8 TSI mají problémy s řetězovými rozvody. Vyskytují se u nich rovněž závady na variátorech časování ventilů. U vznětového 1.6 TDI se často setkáme s porouchanými vstřikovači a 2.0 TDI 81 kW má poddimenzovanou spojku s převodovkou. Nejlepší volbou tak je 2.0 TDI 103 kW. O to víc pak, pokud byste chtěli automatickou převodovku.

1.2 TSI, 1.4 TSI a 1.6 TDI disponují sedmistupňovým převodovým ústrojím DSG se suchou spojkou, které je náchylnější na přehřívání a celkově přináší více problémů. Takže za ideální zase považujeme šestistupňovou převodovku DSG u 2.0 TDI. S pohonem všech kol Haldex potíže nebývají, stačí v něm pravidelně měnit olej po 60 000 kilometrech. 

Je lepší se vyhnout vozidlům s panoramatickou střechou. Ta je sice fajn, ale má málo tuhé vodící koleje, kvůli čemuž bývají těžkosti s hybností posuvného dílu.

Hlavní výhodou je velké servisní zázemí, nepřeberné množství všech náhradních dílů a jejich snadná vyměnitelnost. Oproti konkurenčním vozům (Hyundai ix35, Nissan Qashkai, Suzuki SX4 a Opel Mokka) je Yeti i kvalitněji zpracovaný.

Hodnocení

Škoda Yeti je velice příjemným společníkem do všech podmínek. Hezky vypadá, dobře jezdí, je úsporný a při volbě toho správného kusu i nadprůměrně spolehlivý. Za doporučení stojí hlavně vznětový čtyřválec 2.0 TDI ve výkonnostní verzi 103 kW, nejlépe s šestistupňovou manuální převodovkou. Nevýhodami jsou aerodynamické odhlučnění při vyšších rychlostech a pár tvrdých plastů v interiéru. A také několik nepovedených motorů.

Základní údaje - Škoda Yeti 2.0 TDI 4x4

Karoserie: pětidveřové SUV
Počet míst: 5
Předchůdce: -
Příbuzné modely: Volkswagen Tiguan
Hlavní konkurenti: Volkswagen Tiguan, Hyundai ix35, Opel Mokka, Suzuki SX4, Nissan Qashkai
Platforma: PQ35
Pohon: předních kol, 4x4
Motor: vznětový 2.0 TDI
Umístění motoru: vpředu
Převodovka: manuální šestistupňová/automatická dvouspojková DSG
Maximální rychlost: 190 km/h
Zrychlení 0-100 km: 9,9 s
Spotřeba paliva podle VLTP: 6.1 l/100 km
Délka: 4221 mm
Výška: 1689 mm
Rozvor náprav: 2578 mm
Provozní hmotnost: 1535 kg
Užitečné zatížení: 570 kg
Objem zavazadlového prostoru: 416 l
Místo výroby: Česká republika
Cena základní verze: 130 000 - 350 000 Kč

Komentáře ke článku