Novinky

  • 14.08.2019 Neutral Nástupce supersportu Audi R8 bude mít elektrický pohon od chorvatské firmy Rimac.

  • 11.08.2019 Bad Volkswagen v USA sešrotuje 102 000 plně funkčních aut vykoupených po Dieselgate.

  • 09.08.2019 Neutral Lancia nečekaně prodala letos v Evropě zatím více aut než sesterská Alfa Romeo

Facebook Instagram

Prediktivní aktivní podvozek pro Audi A8

Prediktivní aktivní podvozek pro Audi A8

Systém odpružení omezuje náklon karoserie

Audi nabízí jako novinku pro limuzínu Audi A8 prediktivní aktivní podvozek. V Německu a na dalších evropských trzích ho mohou klienti objednávat nejprve pro verze Audi A8 s motory TFSI.

Jedná se o zcela aktivní systém odpružení. Elektromechanické ovládací prvky dokážou každé kolo zdvihnout vzhůru nebo stlačit dolů a tím regulovat polohu karoserie ze střední polohy až o 85 milimetrů.

V blízkosti každého kola je umístěn kompaktní elektromotor, který je napájen prostřednictvím hlavní elektrické sítě vozu s napětím 48 V a výkonové elektroniky. Jeho točivý moment se řemenovým převodem a kompaktní harmonickou převodovkou zvýší téměř 200x na 1100 N.m a následně je přenášen na dutou ocelovou torzní tyč. V jejím nitru je umístěna předpjatá titanová tyč, s níž je pevně spojena a která může být zkrutně otáčena o více než 20 stupňů. Od konce torzní tyče je síla převáděna pákovým mechanismem a spojovací tyčí na zavěšení kol – na přední nápravě působí na pružinové vzpěry, na zadní na příčná ramena.

Schéma prediktivního aktivního podvozku Audi

Prediktivní aktivní podvozek ke své činnosti potřebuje obvykle příkon pouhých 10 až 200 W, což je výrazně méně než u porovnatelných hydraulických zařízení. V situacích, kdy fyzikální síly tlačí karoserii na kola, například na silnicích se špatným asfaltovým povrchem, působí proti nim. Při extrémně silných impulzech – kupříkladu na závodním okruhu – vzniká na velmi krátkou dobu potřeba mimořádně vysokého výkonu, který může dosahovat až 6 kW. V závislosti na jízdní situaci ale může být 48V akumulátor také nabíjen výkonem až 3 kW.

Ve spolupráci se vzduchovým odpružením a řízením jízdní dynamiky Audi drive select (obojí se dodává sériově) je možný značný rozsah nastavení. V jízdním režimu dynamic vjíždí A8 do zatáčky s tuhým nastavením. Při jejím rychlém průjezdu s příčným zrychlením 1 g se karoserie díky tomu nakloní o pouhé dva stupně, přičemž u normálního podvozku to je více než pět stupňů. V každé jízdní situaci jsou momenty sil optimálně rozloženy. Také pohyby karoserie při akceleraci nebo brzdění jsou potlačovány na minimum. Výsledkem je neutrální nebo mírně přetáčivá sportovní charakteristika.

Komentáře ke článku