Novinky

  • 25.04.2023 Bad Policisté zjistili 2800 přestupků během akce, při které se zaměřili na dodržování rychlosti.

  • 23.04.2023 Good Soud v USA rozhodl, že autopilot automobilky Tesla při nehodě v roce 2019 neselhal.

  • 14.02.2023 Bad Ve věku 97 let zemřel čestný předseda společnosti Toyota Motor Corporation Dr.Soichiro Toyoda, který byl synem zakladatele společnosti.

Facebook Instagram

Aby se nám na kruhovém objezdu nezatočila hlava

Aby se nám na kruhovém objezdu nezatočila hlava

Pravidla pro jeho úspěšné projetí

Silnice na celém světě jsou plné rozmanitých kruhových objezdů. Jednu věc však mají společnou: v řidičích vyvolávají často rozpaky.

Podle průzkumu, který uskutečnila společnost Axa ve Španělsku, dva ze tří řidičů nevědí, jak správně řídit na kruhovém objezdu. Kdo má přednost v jízdě? V jakém jízdním pruhu mám jet? Kdy musím zapnout ukazatel směru? Přinášíme návod, jak úspěšně zvládnout jízdu na kruhovém objezdu.

Mezi nejožehavější situace patří příjezd na kruhový objezd. Podle společnosti Axa dochází k 54 % nehod při vjezdu na kruhový objezd. První doporučení při příjezdu ke kruhovému objezdu zní zpomalit. V případě cestování v zemích, jakými jsou Velká Británie, Irsko nebo Austrálie, si pamatujme, že se vjíždí a vyjíždí vlevo.

Druhým zásadním pravidlem je dát přednost vozidlům na kruhovém objezdu. Je-li řidič na pochybách, zda má dostatek času pro bezpečný vjezd na kruhový objezd, doporučují odborníci počkat, dokud nebude možné manévr uskutečnit bez rizika nehody.

Úspěšně jsme vjeli na kruhový objezd. Nyní se všeobecně pro vyšší bezpečnost jízdy doporučuje držet se vnějšího okraje kruhového objezdu a přejíždět co nejméně mezi jízdními pruhy. Pokud však máme v plánu udělat otočku o 180 stupňů nebo míříme k nejvzdálenějším výjezdům, měli bychom použít jízdní pruhy na vnitřní straně.

Asistenční systémy, jakým je Lane Assist, pomohou řidiči udržet vůz v jízdním pruhu. „Lane Assist rozpoznává přední kamerou značení na vozovce a upozorní řidiče, pokud hrozí, že vůz vyjede z jízdního pruhu,“ zdůrazňuje Marc Seguer, vedoucí oddělení bezpečnostních asistenčních systémů ve společnosti Seat.

Pokud chceme opustit kruhový objezd, musíme zapnout ukazatele směru a přejet do vnějšího jízdního pruhu. Vůz ve vnějším jízdním pruhu má vždy přednost v jízdě. V případě, že je jízdní pruh, do něhož chcete přejet, již obsazený, je nejvhodnější objet kruhový objezd ještě jednou, dokud není příslušný jízdní pruh volný, abyste mohli bezpečně vyjet. 

Vůz ve vnějším jízdním pruhu má vždy přednost

Ukazatel směru musíme zapnout pouze při výjezdu z kruhového objezdu a při změně jízdního pruhu, nikoli při vjezdu nebo na znamení, že pokračujeme v jízdě po něm. Nové technologie zlepšují viditelnost ukazatelů směru. Například Seat Tarraco je vybaven dynamickými ukazateli směru. Světelné segmenty se u nich rozsvěcují postupně od vnitřního okraje k vnějšímu. „Řidiči díky tomuto pohybu světla mnohem lépe vnímají směr jízdy vozidla, což je významný příspěvek k bezpečnosti silničního provozu,“ říká Magnolia Paredesová, vedoucí vývoje elektronických systémů, osvětlení a jejich testování ve společnosti Seat.

Zvláštní pozornost musejí řidiči věnovat cyklistům, protože jsou zranitelnějšími účastníky silničního provozu. Navíc platí pravidlo, že cyklisté, kteří jedou ve skupině, mají přednost v jízdě před vozidly na kruhovém objezdu od okamžiku, kdy na něj vjede první z nich. Mnoho řidičů o tomto pravidlu neví, ale na celou skupinu cyklistů se pohlíží jako na jedno vozidlo, a proto musíme počkat, dokud na kruhový objezd nevjedou všichni.

Kruhové objezdy jsou často testem trpělivosti řidiče, ale je zakázáno používat houkačku, abychom si vylili zlost na jiné nebo jim vytýkali jejich manévry. Houkačka se smí používat pouze jako upozornění na riziko hrozící nehody.

Komentáře ke článku