Novinky

  • 25.04.2023 Bad Policisté zjistili 2800 přestupků během akce, při které se zaměřili na dodržování rychlosti.

  • 23.04.2023 Good Soud v USA rozhodl, že autopilot automobilky Tesla při nehodě v roce 2019 neselhal.

  • 14.02.2023 Bad Ve věku 97 let zemřel čestný předseda společnosti Toyota Motor Corporation Dr.Soichiro Toyoda, který byl synem zakladatele společnosti.

Facebook Instagram

Breen překvapivým lídrem

Breen překvapivým lídrem

Švédská rallye – pátek

Švédská rallye nabrala po pátečním programu neočekávaný průběh. Na prvním místě se totiž nachází Craig Breen. Irského závodníka do čela dostaly tři vyhrané rychlostní zkoušky. Jezdec Hyundai ale nemůže usínat na vavřínech. Ott Tänak na něj totiž ztrácí pouze 2,6 sekundy. Třetí je Esapekka Lappi. Až na pátou pozici se propadl úřadující šampion Kalle Rovanperä, který na většině erzet trpěl kvůli startu z prvního místa a čištění dráhy. Pro Filipa Kohna skončil pátek po nehodě předčasně.

Breen rozhodně nepatřil před víkendem mezi největší favority. Jeho loňská sezona u M-Sportu byla plná nehod a pro letošek se tak vrátil k Hyundai, kde se bude ve třetím voze střídat s Danim Sordem. Sám Breen před startem Švédské rallye řekl, že jeho hlavním cílem bude objevit znovu lásku k závodění. Ve čtvrtek sice začal sedmým místem, pátek byl ale v jeho podání o poznání lepší.

Breen dobře začal už v úvodní rychlostní zkoušce dne. Tu totiž s náskokem 3,8 sekundy před Ottem Tänakem vyhrál a v průběžném pořadí se posunul na druhou pozici právě za Estonce, který v tu dobu vedl o 1,3 sekundy. Tänak sice ještě před koncem dopolední sekce zvedl tento rozestup na 2,1 sekundy a do servisu přijížděl jako lídr, odpoledne ale vedení ztratil.

Ott Tänak se sice v úvodu dne ujal vedení, na jeho konci byl ale druhý. Foto: M-Sport



Breen totiž vyhrál první odpolední test o 7,8 sekundy před druhým Pierrem-Louisem Loubetem a na Tänaka najel dokonce 9,8 sekundy. Tím se celkově posunul před Estonce o 7,7 sekundy. Na následujícím testu navíc Ir vyhrál znovu a vedl před Tänakem už o 10,5 sekundy. Na závěrečných dvou erzetách dne ho sice Tänak stáhl (RZ7 vyhrál) a na konci dne ztráta závodníka M-Sportu činila už jen 2,6 sekundy, na Breenově vedení a dobré náladě to ale nic neměnilo.

„Musím říct, že je to sladké. Nějakou chvíli jsem na toto čekal. Nenechávám se ale unést. Měli jsme dobrou startovní pozici (Breen startoval v pátek až jako osmý – pozn. red.) a byli jsme schopni toho využít. Upřímně to ale bylo všechno velmi jednoduché, nemusel jsem vyvíjet velké úsilí. Snažil jsem se zkrátka být co nejchytřejší a neskončit ve sněhové závěji. A zatím to fungovalo,“ měl Ir radost.

Náladu Breenovi nezkazilo ani napomenutí za to, že v zóně na přejezdu, kde musejí jezdci jet čistě na elektrický pohon, využil spalovací motor. Za takovýto prohřešek by klidně mohl dostat i časovou penalizaci nebo pokutu, komisaři ale v jeho případě přimhouřili oči kvůli polehčujícím okolnostem. Spalovací motor totiž nechal běžet, neboť se obával, že ho později nebude moci nastartovat, tak jako se mu to stalo při cestě z parkoviště.

Spokojen byl ale také Ott Tänak: „Dnešní výsledek je rozhodně pozitivní. Něco takového jsme rozhodně neočekávali. Samozřejmě to bylo těžké předvídat, ale celkově to byl dobrý den a uvidíme, co dokážeme zítra,“ řekl po dojezdu mistr světa z roku 2019.

Hyundai má po pátku na stupních vítězů hned dvojité zastoupení. Třetí pozici totiž má ve svých rukou Esapekka Lappi. Fin se sice v Monte Carlu trápil a minulý týden při startu ve finské Rallye Kuopio boural, nyní má ale nakročeno k prvnímu pódiu v barvách jihokorejské značky. Na Breena ztrácí 11,2 sekundy. Na čtvrtého Evanse má ale k dobru už 15,3 sekundy.

 

Rovanperä a Neuville ztrácejí



Komu se ovšem pódiový výsledek vzdaluje, jsou Kalle Rovanperä a Thierry Neuville, tedy držitelé stupňů vítězů z Monte Carla. Rovanperä během pátku doplácel na to, že musel čistit dráhu. Na rychlostních zkouškách, kde se jelo spíše na ledě než na sněhu, to sice velká nevýhoda nebyla a úřadující šampion dokázal vyhrát dvě erzety, na těch zbylých ale nabíral manko. Z prvního místa se propadl až na páté, odkud nyní zaostává za Breenem o 31,1 sekundy.

Jezdec Toyoty už nevěří, že by mohl zvítězit: „Myslím si, že už ztrácíme hodně. Během rychlostních zkoušek nebývají tak velké rozdíly a vzhledem k tomu, že zítra na nás čekají opravdu rychlé erzety, myslím si, že bude těžké s tím udělat něco většího. Na některé kluky okolo nás ztrácíme málo, takže musíme bojovat. Pokaždé když jsme měli díky podmínkám na trati šanci, tlačili jsme na to a zajížděli jsme nejrychlejší časy. Když to bylo obtížné, tak jsme se to snažili přestát bez chyb, stále jsem ale ztrácel spoustu času. Nemohl jsem udělat o mnoho více,“ uvědomuje si Fin.

Se šancemi Kalleho Rovanpery na vítězství to vypadá bledě. Foto: Toyota Gazoo Racing WRT



Za Evansem zaostává Rovanperä o 4,6 sekundy. Současně se ale musí dívat i za sebe. Na šestém místě je totiž jeho nejbližší pronásledovatel v průběžném pořadí Thierry Neuville. Belgičanova příprava na soutěž byla ovlivněna chřipkou, kvůli které testoval místo dvou dnů jenom jeden den. Během pátku navíc bojoval s nedotáčivostí. Za tu mohlo mimo jiné i to, že přišel o část nárazníku na páté rychlostní zkoušce.

Pokud jde o šesté místo, může se Neuville cítit v bezpečí. Sedmý Pierre-Louis Loubet, kterého na RZ7 zlobil hybridní systém, totiž za jezdcem Hyundai zaostává už 39,4 sekundy.

 

Kacuta na střeše


Na pátek nebude vzpomínat rád Takamoto Kacuta. Japonec sice zazářil na čtvrté rychlostní zkoušce, kterou vyhrál a tou dobou se nacházel na páté pozici, pátá erzeta ale zabila jeho šance na zisk dobrého výsledku. Najel totiž do sněhové závěje a šel přes střechu.

„V podstatě už před tou zatáčkou je hodně sněhu a jsou to tam hluboké vyjeté koleje. Trochu jsem brzdil, ale kvůli těm kolejím auto nezastavilo. Pak jsem nějak ztratil stopu, přehnal jsem to s rychlostí a za pomoci sněhové závěje jsem se to snažil zvládnout. Zřejmě jsem ale byl příliš rychlý,“ řekl Japonec ke své nehodě.

I přes tento incident Kacuta zvládl rychlostní zkoušku dokončit. Poškození svého vozu poté dokázal se svým spolujezdcem Aaronem Johnstonem opravit a vydal se i do šesté erzety. Tam ale jeho páteční účinkování definitivně skončilo.

„Na přejezdu jsme to sice opravili a bylo to celkem v pohodě, ale samozřejmě jsme měli hodně poškozené auto. Pak jsme si nějak přivodili další poškození na přejezdu, protože kolem chladiče je spousta karbonových dílů. Pak jsme měli i problém s motorem a museli jsme zastavit,“ mrzelo Kacutu.

Pro Kacutu byla Švédská rallye první soutěží, které se účastní jako jezdec bodující pro Toyotu do hodnocení týmů. Tento status mu letos bude patřit na všech podnicích, kterých se nezúčastní Sébastien Ogier.

Zdali se japonský závodník vrátí do akce v sobotu, zatím není jisté. Kacuta si v pátek poškodil mimo jiné i šasi.

Ideální nebyl pátek ani pro dalšího účastníka kategorie Rally1 Lorenza Bertelliho. Italský soukromník startuje s pronajatou Toyotou GR Yaris Rally1. Během dopoledne se sice zvládl prokousat z 18. místa na desáté, na druhé odpolední erzetě ale najel do sněhové závěje a nakonec den zakončil až jako dvacátý.

Kohnův předčasný konec



Ke smutku českých fanoušků neskončil páteční program předčasně jenom pro Takamota Kacutu, ale také pro českého jezdce Filipa Kohna. Devatenáctiletý mladík z Příbrami, který letos plánuje celkem šest startů ve třídě WRC 3, si ve Švédsku odbývá svou světovou premiéru.

„Druhý den nešel úplně podle plánu. V rychlé zatáčce na třetí rychlostní zkoušce jsem přesně netrefil vyjetou stopu a vypadl do sněhu,“ vysvětloval český jezdec.

Filip Kohn jezdil v pátek jen krátce. Foto: Duck Racing



V sobotu ale bude moci najíždět další kilometry: „Kluci auto opravili na výbornou, jsou to borci. Všechno už jsem hodil za hlavu. Zítra je nový den a nás čekají krásné kilometry,“ dodal.

O první místo se v pátek ve WRC 3 přetahovali William Creighton a Roope Korhonen. Fin se nejprve dostal do čela v poslední dopolední erzetě. Postupně sice jeho náskok narostl až na 12,4 sekundy, Creighton ho ale poté začal stahovat a nakonec zakončil i pátek na prvním místě s náskokem 2,3 sekundy před Korhonenem. Creighton vede kromě WRC 3 i juniorské hodnocení. Třetí místo patří v kategorii WRC 3 Laurentu Pellierovi.

Ve WRC 2 se rýsuje jako hlavní kandidát na vítězství Oliver Solberg. Syn šampiona WRC z roku 2003 Pettera Solberga ukázal rychlost již při Rallye Monte Carlo, kde ovšem nejel mimo body a navíc ho zdržely defekt pneumatiky a kontakt se skálou. Ve Švédsku ale vyhrál během pátku hned tři erzety a nyní vede s náskokem 13 sekund před Samim Pajarim. I Fin ale dokázal vyhrát tři rychlostní zkoušky. Jari Huttunen, který vyhrál první čtvrteční test, spadl na třetí místo a za Solbergem zaostává o 35,1 sekundy.

Šance na dobrý výsledek ztratil při svém prvním letošním startu loňský šampion WRC 2 Emil Lindholm. Jezdec stáje Toksport WRT se sice po první erzetě dne ujal vedení, na následující rychlostní zkoušce ale najel do sněhové závěje a jelikož nabral příliš mnoho sněhu, musel zastavit a vyčistit chladič. Později navíc dostal desetisekundový trest za pozdní příjezd do časové kontroly. V hodnocení WRC 2 se nyní propadl až na 11. místo a na Solberga ztrácí přes dvě minuty.

Sezona Emila Lindholma nezačíná ideálně. Foto: Toksport WRT



Švédská rallye po pátku: 1. Craig Breen – James Fulton (oba Irsko, Hyundai Shell Mobis WRT, Hyundai i20 N Rally1) 57:05,5, 2. Ott Tänak – Martin Järveoja (oba Estonsko, M-Sport Ford WRT, Ford Puma Rally1) +2,6, 3. Esapekka Lappi – Janne Ferm (oba Finsko, Hyundai Shell Mobis WRT, Hyundai i20 N Rally1) +11,2, 4. Elfyn Evans – Scott Martin (oba Velká Británie, Toyota Gazoo Racing WRT, Toyota GR Yaris Rally1) +26,5, 5. Kalle Rovanperä – Jonne Halttunen (oba Finsko, Toyota Gazoo Racing WRT, Toyota GR Yaris Rally1) +31,1, 6. Thierry Neuville – Martijn Wydaeghe (oba Belgie, Hyundai Shell Mobis WRT, Hyundai i20 N Rally1) +36,8, 7. Pierre-Louis Loubet – Nicolas Gilsoul (Francie – Belgie, M-Sport Ford WRT, Ford Puma Rally1) +1:16,2, 8. Oliver Solberg – Elliott Edmondson (Švédsko – Velká Británie, Škoda Fabia RS Rally2) +2:56,8, 9. Sami Pajari – Enni Mälkönenová (oba Finsko, Škoda Fabia RS Rally2) +3:09,8, 10. Jari Huttunen – Antti Linnaketo (oba Finsko, Škoda Fabia R5) +3:31,9… 51. Filip Kohn – Tomáš Střeska (oba Česko, Duck Racing, Ford Fiesta Rally3) +1:07:49,8.

Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Hyundai Motorsport

 

Komentáře ke článku