Novinky

  • 25.04.2023 Bad Policisté zjistili 2800 přestupků během akce, při které se zaměřili na dodržování rychlosti.

  • 23.04.2023 Good Soud v USA rozhodl, že autopilot automobilky Tesla při nehodě v roce 2019 neselhal.

  • 14.02.2023 Bad Ve věku 97 let zemřel čestný předseda společnosti Toyota Motor Corporation Dr.Soichiro Toyoda, který byl synem zakladatele společnosti.

Facebook Instagram

Heikkilův defekt přinesl Paddonovi vítězství

Heikkilův defekt přinesl Paddonovi vítězství

Rallye Serras de Fafe - neděle

Prvním vítězstvím Haydena Paddona a značky Hyundai skončil úvodní podnik letošního ročníku rallyeového mistrovství Evropy v Portugalsku. Už se zdálo, že bude oslavovat Mikko Heikkilä. Finského jezdce ale na poslední rychlostní zkoušce zdržel defekt, který ho odsunul až na osmou příčku. Nezdarem skončil podnik pro české jezdce. Zatímco Filip Mareš obsadil až 47. místo, Erik Cais ulomil kolo a nakonec vůbec nedojel.

Zatímco v sobotu potrápil posádky déšť, kvůli kterému musel být dokonce zkrácen program, v neděli už nepršelo. Sem tam ale dala jezdcům stále zabrat hustá mlha.

Před závěrečnými osmi rychlostními zkouškami nebylo rozhodnuto vůbec nic. Mikko Heikkilä sice vedl, druhý Mads Ostberg ale zaostával pouze o 4,2 sekundy. Daleko nebyli ani třetí Hayden Paddon (+17,2) se čtvrtým Georgem Linnamäem (+21,3), kteří ale zatím neměli na kontě jedinou vyhranou rychlostní zkoušku.

Zejména Paddon ale hned od rána ukazoval, že ohledně bitvy o vítězství má stále co říct. Heikkilu i Ostberga dokázal stahovat a před dopoledním servisem dělilo nejlepší trio méně než pět sekund. Heikkilä stále vedl, Ostberg ovšem zaostával jen o 2,9 sekundy a Paddon o 4,6. Bylo jasné, že pokud nenastane nějaký neočekávaný vývoj, vzejde právě z této trojice vítěz.

A tím se nakonec stal Paddon. Zatímco tři erzety před koncem zvládl sebrat druhé místo Ostbergovi, na té závěrečné pokořil i Heikkilu. Na začátku posledního testu sice ještě zaostával za Finem o 2,8 sekundy, poté ale Heikkilu postihl defekt levé přední pneumatiky. Musel tak měnit kolo a celkově se propadl až na osmé místo. Paddon si dojel pro vítězství, které bylo premiérovým v ERC nejenom pro něj, ale také pro značku Hyundai.

Hayden Paddon vybojoval pro Hyundai první vítězství v mistrovství Evropy. Foto: FIA ERC


V cíli měl Paddon ze svého vítězství pochopitelně radost, mrzelo ho však, jakým způsobem k němu přišel: "Heikkily je mi líto. Chtěli jsme to zkusit a stáhnout 2,8 sekundy férové. Jsme ale velice spokojení," řekl.

Heikkilä nesl ztrátu svého prvního vítězství v ERC statečně: "Nemám tušení, co se stalo. V těchto vyjetých kolejích je ale samozřejmě snadné k defektu přijít, protože je zde spousta kamenů. Myslím si ale, že brečení nám nepomůže. S touto soutěží jsem spokojen, naše tempo bylo docela dobré," uvedl loňský vítěz finského mistrovství.

Na druhé místo se po problémech Heikkily nakonec vrátil Mads Ostberg. Třetí místo připadlo Georgu Linnamäemu.

Breen měl namále


Nejvíce byl ovšem v neděli vidět Craig Breen. Irský závodník sice během soboty sváděl boj o vítězství, poté ale nabral velkou ztrátu kvůli defektu a do neděle vstupoval až jako dvacátý muž průběžného pořadí. Během závěrečného dne se mu ale vedlo mnohem lépe.

Ir dokázal vyhrát hned čtyři rychlostní zkoušky a v celkovém pořadí vystoupal až na šestou příčku. Nouzi ale neměl ani o dramatické okamžiky. Objevily se u něj totiž potíže s posilovačem řízení a na čtrnácté rychlostní zkoušce měl velmi blízko k havárii. V jednu chvíli jel pouze po dvou kolech. Situaci ale ustál.

Craig Breen byl v neděli nejrychlejším jezdcem. Foto: FIA ERC


"Bylo to ve vyjeté koleji, měl jsem zařazenou pětku a asi 60 nebo 70 metrů jsem jel po dvou kolech. Měl jsem velké štěstí, že jsem se z toho dostal," řekl ke své krizovce.

Breen nakonec porazil mimo jiné i úřadujícího šampiona Efréna Llarenu. Španěl, který jel poprvé s vozem Škoda Fabia RS Rally2, se během víkendu spíše trápil a nakonec skončil až sedmý.

České trápení



Mnohem hůře než pro Efréna Llarenu dopadla soutěž Rallye Serras de Fafe pro české závodníky. Na portugalské vystoupení nebudou vzpomínat rádi Erik Cais ani Filip Mareš.

Cais začal v pátek divoce. Při kvalifikační etapě šel sice přes střechu, na superspeciálce ale dokázal zajet druhý čas. Během soboty se sice propadl na sedmé místo, stále ale směřoval za body. Neděle ale pro něj byla velmi krátká.

Už na první rychlostní zkoušce dne dostal čtyřminutovou penalizaci za pozdní příjezd do časové kontroly. Na dalším testu pak přišlo odstoupení. Cais si totiž ulomil kolo o kámen a současně si poškodil řízení.

Erik Cais nakonec vůbec nedojel do cíle. Foto: Škoda Motorsport


"Nemůžu s tím nic dělat, je to strašné. Myslím si, že Martins (Sesks - pozn. red.) měl defekt levé přední pneumatiky, nechal tam kámen a my to trefili," popisoval zlínský závodník, co se mu přihodilo.

Filip Mareš už do neděle vstupoval bez šance na slušný výsledek. Své sobotní účinkování totiž musel kvůli poškozenému zavěšení zabalit předčasně. Ani neděle se u něj neobešla bez potíží, když ho potkal jeden defekt pneumatiky. Celkově obsadil 47. místo.

"Ani dnes jsme se nevyhnuli defektu, ale celkově to pro nás byl o dost lepší den. Kluci z WRC jeli na čele ukrutné tempo. My jsme postupně zrychlovali a závod jsme zakončili na úrovni posádek, které tu už dříve startovaly nebo mají na šotolině mnohem více odjeto. Bylo to rozhodně super svezení a některé dílčí výsledky nám potvrdily, že jdeme správným směrem. Hodně jsme se naučili. Máme na čem stavět a vím, že příště budeme rychlejší," shrnul Mareš svůj vstup do první kompletní sezony v mistrovství Evropy.

Mistrovství Evropy v rallye bude pokračovat o víkendu 4.-6. května. Na programu bude Rallye Kanárské ostrovy. Tam bychom opět měli vidět Mareše i Caise.

Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Hyundai Motorsport

Komentáře ke článku