Novinky

  • 25.04.2023 Bad Policisté zjistili 2800 přestupků během akce, při které se zaměřili na dodržování rychlosti.

  • 23.04.2023 Good Soud v USA rozhodl, že autopilot automobilky Tesla při nehodě v roce 2019 neselhal.

  • 14.02.2023 Bad Ve věku 97 let zemřel čestný předseda společnosti Toyota Motor Corporation Dr.Soichiro Toyoda, který byl synem zakladatele společnosti.

Facebook Instagram

Přetahovaná Lappiho s Ogierem

Přetahovaná Lappiho s Ogierem

Rallye Itálie-Sardinie – pátek

Esapekka Lappi zůstává lídrem Rallye Itálie-Sardinie i po skončení pátečního programu. Finovi ale během první etapy pořádně zatápěl Sébastien Ogier. S ním se několikrát vystřídal ve vedení a do soboty má před ním k dobru jen jedinou desetinu. Třetí pozice patří Thierrymu Neuvillovi. Nejlepším Čechem zůstává Erik Cais, který se nachází na deváté příčce ve WRC 2. Zatímco Martin Prokop musel řešit ulomené kolo a rozbitý chladič, Filipa Kohna zdržela výměna řídící jednotky. I přesto ale jezdec stáje Duck Racing vyhrál dvě rychlostní zkoušky ve WRC 3.

Zatímco čtvrtek přinesl posádkám rozehřátí v podobě 3,20 kilometrů dlouhé rychlostní zkoušky Olbia – Cabu Abbas, v pátek už na ně čekala porce 138,04 kilometrů. Ta byla rozdělena do šesti rychlostních zkoušek. Šlo ovšem jen o tři průjezdy, které se během dne odjely dvakrát. Byly jimi Tantariles 20Ris1 (10,71 km), Terranova (8,41 km) a velmi dlouhý úsek Monte Lerno – Sa Conchedda (49,90 km). Kromě náročného šotolinového terénu navíc soutěžící potrápilo i počasí. Dopoledne se sice jelo převážně na suchu, odpoledne už ale mnohem více promluvil do hry déšť.

Souboj mezi Ogierem a Lappim odstartoval už na první erzetě dne. Tu totiž Ogier vyhrál. Lappimu nadělil 1,7 sekundy a sebral mu průběžné vedení, které ovšem držel s náskokem pouhých čtyř desetin. Na dalším testu ale jezdec Hyundai vrátil úder a jelikož najel na Ogiera osm desetin, mohl se vrátit do čela. V něm se nacházel se čtyřdesetinovým náskokem. Nakonec ale mířil do servisu v lepší náladě Ogier. Jezdec Toyoty totiž zvládl bravurně Monte Lerno. Na něm suverénně zvítězil a do odpolední části šel se slušným náskokem 16,3 sekundy před Lappim. Fin se kvůli tvrdým pneumatikám vpředu hodně trápil s přilnavostí.

Odpoledne se ale role opět otočily. Ogier se do této sekce vydal se šesti pneumatikami. Zatímco tři byly tvrdé, tři měkké. U Hyundai ale zvolili jinou strategii. Lappi zariskoval a na cestu si vzal pouze pět pneumatik. Měl tedy k dispozici o jednu rezervu méně. Na rozdíl od Ogiera navíc vsadil více na měkké pneumatiky. Vzal si čtyři kusy této směsi, zatímco tvrdou jen jednu.

A tato strategie se Lappimu vyplatila. Na každé z odpoledních rychlostních zkoušek byl totiž rychlejší než Ogier a v celkovém pořadí ho překonal o pouhou desetinu sekundy. To zvládl i přesto, že Monte Lerno dokončoval s defektem levé zadní pneumatiky.

Sébastien Ogier litoval volby pneumatik pro odpolední sekci. Foto: Toyota Gazoo Racing WRT


Po dojezdu si pochvaloval i nové nastavení tlumičů, které odzkoušel při nedávném testu: „Vypadá to, že změny fungují, zvláště, když je to hodně nerovné. Nevím, kde na kratších rychlostních zkouškách jsem nahnal tento čas, nejel jsem totiž nijak zběsile. Celou dobu to bylo čisté. Když jsme byli o tolik rychlejší než Seb, řekl bych, že tlumiče fungují,“ měl radost.

Ogier byl naopak sebekritický: „Hlavním problémem bylo rozhodnutí, které jsme v poledne udělali v servisu. Rozhodli jsme se špatně ohledně pneumatik. Měli jsme totiž špatné informace o počasí. Také mě trochu ovlivnilo špatné nastavení. S tím moc spokojený nejsem,“ sypal si popel na hlavu.

Zatímco Lappi letos bojuje o své první vítězství, Ogier už o třetí. Osminásobný šampion, který letos startuje již jen příležitostně, totiž triumfoval v Monte Carlu a také v Mexiku. Lappiho nejlepšími výsledky jsou dvě třetí místa z posledních dvou soutěží v Chorvatsku a Portugalsku.

Třetí místo pro Neuvilla i nehody Sorda s Loubetem



Na třetím místě figuruje po pátečních rychlostních zkouškách Thierry Neuville. Belgičan se nachází na stupních vítězů i přesto, že ho v závěru dne zlobila ruční brzda. Ta mu občas fungovala a občas zase ne. Na vedoucího Lappiho ztrácí Neuville 18,6 sekundy. Jeho náskok na třetím místě je ale slibný. Úřadující šampion Kalle Rovanperä za ním totiž zaostává o 27,5 sekundy.

Rovanperä nepřijížděl na Sardinii nejoptimističtěji naladěn. Tato soutěž totiž nepatří mezi jeho oblíbené a navíc věděl, že v pátek bude muset jakožto lídr šampionátu čistit trať. Úřadující šampion opravdu začal pomaleji. Po dopolední fázi byl totiž až osmý. Problémy měl zejména při prvním průjezdu na Monte Lernu. Při něm mu přes cestu přešlo stádo krav. Sice se mu snažil vyhnout, do jedné ale ťuknul a poškodil si kapotu. Navíc měl během této erzety problémy s brzdami. Druhý průjezd na Monte Lernu, který ovlivnil déšť, ale vyhrál. Právě tento působivý výkon ho dostal na čtvrté místo.

Pro Kalleho Rovanperu je Sardinie především o minimalizaci škod. Foto: Toyota Gazoo Racing WRT


Za Rovanperou se nacházejí pátý Takamoto Kacuta, šestý Elfyn Evans a sedmý Ott Tänak. Kacuta i Evans se také během dne objevili na třetí příčce. Zatímco Japonec ale ztratil čas na RZ4, kdy vycestoval z dráhy a trefil skálu, Evanse potkal na posledních sedmi kilometrech závěrečné erzety defekt pravé přadní pneumatiky. Tänak dokončoval pátek s poškozeným vodním čerpadlem.

Až mimo bodované pozice se nacházejí zbylí dva účastníci kategorie Rally1 Dani Sordo a Pierre-Louis Loubet. Sordo je až dvanáctý poté, co havaroval při prvním průjezdu na Monte Lernu. Loubetovy naděje vyhasly po slibném začátku před pátou rychlostní zkouškou, když nemohl zařadit. Kvůli tomu odstartoval do rychlostní zkoušky pozdě a dostal tříminutovou penalizaci. Na poslední erzetě navíc i on havaroval a nedokončil ji. V průběžném pořadí se momentálně nachází na 27. místě.

Sordo šel při své nehodě dokonce přes střechu. I přes tento incident ale zvládl dokončit nejen první průjezd Monte Lernem, ale také celý páteční program. Spolu se svým navigátorem Cándidem Carrerou dokonce musel oželet oběd, neboť v servisu před odpolední sekcí pomáhali s opravami mechanikům.

„S tvrdými pneumatikami to bylo hodně obtížné. Auto se řídilo hodně těžce, nemělo žádnou přilnavost. V jedné pravé zatáčce, po které následovala levá, jsem zkrátka brzdil o trochu později. Byl jsem trochu široký a šel jsem ven. Myslel jsem si, že se tam jenom zaseknu, byla tam ale velká díra a my se přetočili. Nebyla to velká nehoda, jenom tam byla velká díra, se kterou jsme nepočítali. Zkrátka jsme ji předkem vozu trefili moc tvrdě a už jsme se točili. Vypadalo to vážnější, než to ve skutečnosti bylo,“ popisuje Sordo svůj incident.

WRC 2: Trápení favoritů i Prokopa



Kategorii WRC 2 kraluje po pátku Sami Pajari. Fin má náskok 6,3 sekundy před Adrienem Fourmauxem. Třetí je i přes ranní defekt mistr světa této kategorie z roku 2021 Andreas Mikkelsen.

Sami Pajari vede po pátku WRC 2. Foto: Toksport WRT


Už se zdálo, že jak lídr zakončí den Teemu Suninen. Ten ale musel při posledním průjezdu Monte Lernem měnit na svém Hyundai i20 N Rally2 kolo. Tím samozřejmě nabral velkou časovou ztrátu. Nyní je až sedmý a na Pajariho ztrácí dvě minuty.

Pro favority nešel o vydařený den. Oliver Solberg, který ztrácí v šampionátu jeden bod na vedoucího Yohana Rossela, sice vyhrál čtvrteční rychlostní zkoušku a na úvodní páteční vložce své vedení navýšil, na další rychlostní zkoušce mu ale prasklo zavěšení levého předního kola.

„Nevím, co se stalo. Zkrátka jsem brzdil do úzké levé a před zatáčkou to prasklo. Přitom jsem netrefil nic. V autě jsem se cítil fantasticky, bylo to všechno velmi snadné a vůbec jsem na to nemusel tlačit. Zajížděl jsem dobré časy a pak najednou toto,“ kroutil Solberg hlavou.

Poškození sice dokázal jezdec stáje Toksport WRT provizorně opravit a dojet s ním do servisu, zejména na dopoledním průjezdu Montem Lernem ale hodně ztratil. V soutěži sice pokračuje, ve WRC 2 je ale až dvacátý osmý.

Solbergovy potíže nahrávají lídrovi šampionátu Yohanu Rosselovi. Francouzovi se sice nedaří podle představ a je sice až pátý, toto pořadí by ho ale udrželo v čele průběžného pořadí.

Z favoritů boural také Gus Greensmith. Brit, který ovšem na Sardinii nebodoval do šampionátu, havaroval na šesté rychlostní zkoušce. Z incidentu sice vyvázl stejně jako jeho spolujezdec Jonas Andersson nezraněn, přes noc ale zůstal v nemocnici na pozorování.

Lépe umístěných Čechem zůstává v kategorii WRC 2 Erik Cais, který je devátý. Martin Prokop, který výjimečně startuje se Škodou Fabia RS Rally2, se nachází na 13. místě, o které se dělí s Joshem McErleanem. Pro jihlavského závodníka ale nešlo o snadný den. Vše začalo při dopoledním Monte Lernu.
Erik Cais zůstává nejlepším Čechem. Foto: Jan Froněk


„Udělali jsme velkou chybu. Nezapamatoval jsem si, že při přejezdu přes pomalý horizont je vpravo velký kámen. O ten jsme si urazili kolo, šlo to rovnou do disku. Okamžitě jsme ztratili celé kolo a zůstali jenom na šroubech. Jediné štěstí bylo, že šlo kolo vyměnit a nic víc jsme nepoškodili. Chvíli nám to trvalo. Museli jsme tam to kolo nakopat, jinak to nešlo. Tím jsme ztratili přes tři minuty,“ přiznává.

Růžové pro něj nebylo Monte Lerno ani odpoledne: „Deset kilometrů před cílem jsme dojeli Armina Kremera. Snažil jsem se k němu dostat co nejblíže, aby mě viděl. Mělo to ale spíše opačný efekt. Nakrmil nás šutry, rozbil nám okno a prorazil chladič. Naštěstí nám to vyteklo až těsně za cílem,“ popisuje další ze svých patálií.


WRC 3: Dvakrát nejrychlejší Kohn


Kategorii WRC 3 vládne lídr šampionátu Roope Korhonen. Fin se sice po třetí rychlostní zkoušce propadl až na třetí místo za Laurenta Pelliera s Williamem Creightonem, oba jeho soupeře ale později postihl defekt a Fin se tak mohl vrátit do čela. Creighton je se ztrátou 41,4 sekundy druhý a Pellier téměř se šestiminutovou ztrátou třetí.

Český jezdec Filip Kohn sice zapůsobil, současně ho ale potkala smůla. Na třetí rychlostní zkoušce totiž musel měnit řídící jednotku. Světlé okamžiky zažil na Monte Lernu. Tam totiž vyhrál oba průjezdy. Po pátku se nachází na sedmém místě.

Filip Kohn vyhrál ve WRC 3 dvě rychlostní zkoušky. Foto: Duck Racing


Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Hyundai Motorsport

Komentáře ke článku