Novinky

  • 24.01.2020 Good Škoda na ženevském autosalonu představí Octavii iV RS s plug in hybridním pohonem.

  • 24.01.2020 Bad Šéf odborů VW Osterloh požaduje kvóty EU pro nabíjecí stanice elektromobilů.

  • 24.01.2020 Good Alfa Romeo ke 110. výročí plánuje lehkou verzi Giulia GTA Special s 456 kW (620 k).

Facebook Instagram

Toyota GR Yaris pro velké zážitky

Toyota GR Yaris pro velké zážitky

Malé auto se soutěžními geny

Toyota přenáší své úspěchy z motoristického sportu na silnici. V novém modelu GR Yaris Japonci vyvinuli nejen vůz pro sportovní aktivity, ale také pro každodenní použití. Poprvé od dob Mitsubishi Lancer Evo a Subaru Impreza WRX STi.

Toyota GR Yaris

Toyota GR Yaris se představuje na autosalonu Tokyo Auto (10. až 12. ledna 2020). S uvedením na trh se počítá ve druhé polovině roku 2020.

Toyota už má zkušenosti se silničními vozy s geny přenesenými z motoristického sportu. Po voze GR Supra je malé vysoce výkonné auto druhým modelem, který vyvinulo oddělení motoristického sportu Toyota Gazoo Racing (TGR).

GR Yaris je prvním sportovním vozem značky Toyota s pohonem 4x4 a homologačním modelem pro mistrovství světa v rallye od ukončení výroby Celicy GT-Four v roce 1999. Vývoj se zaměřil na aerodynamiku, stejně jako na snížení a zlepšení rozložení hmotnosti.

Toyota GR Yaris

GR Yaris se využívá k vývoji nového soutěžního vozidla pro tým Toyota Gazoo Racing, který od doby, kdy Toyotu před třemi lety vrátil do mistrovství světa v rallye, získal tituly mezi výrobci (2018) i jezdci (2019, Ott Tänak).

Srdcem vozu je nově vyvinutý tříválec s nepřímým vstřikováním paliva a jednokomorovým turbodmychadlem, který z objemu 1,6 l produkuje 192 kW (261 k) a maximum točivého momentu 360 N.m. Převodovka je šestirychlostní přímo řazená. Pohon všech čtyř kol GR-Four 4WD používá mezinápravovou spojku a diferenciály na obou nápravách. Pro příplatkovou okruhovou sadu Circuit Pack je k dispozici dvojice samosvorných diferenciálů Torsen.

Toyota GR Yaris

Podobně jako soutěžní speciál kategorie WRC, ani nový hot hatch nemá se sériovým malým hatchbackem Yaris mnoho společného. Zatímco nový sériový Yaris je výhradně pětidveřový, verze GR má jen troje dveře. Motor je posunut víc dozadu, takže kapota je delší. Samozřejmě je zde navíc průchodový tunel pro spojovací hřídel a také zavěšení kol je odlišné. Vpředu sice zůstaly vzpěry McPherson, nicméně celá náprava byla zkonstruována na míru pro GR Yaris. Vzadu je víceprvkové zavěšení s dvěma příčnými rameny. Brzdový systém má všechny kotouče s vnitřním chlazením. Přední kotouče mají průměr 356 mm a jsou na nich čtyřpístkové třmeny. Vzadu je průměr kotoučů 297 mm a třmeny jsou dvoupístkové.

Toyota GR Yaris

Toyota GR Yaris je dlouhá jen 3995 mm při rozvoru náprav 2558 mm. Šířka je 1805 mm a výška 1460 mm. Osmnáctipalcová kola  jsou obuta do pneumatik Dunlop SP Sport Maxx050 225/40. Okruhový paket má lehčí kované osmnáctipalcové  disky BBS a pneumatiky Michelin Pilot Sport 4S 225/40.

Karoserie byla vyrobena z kombinace oceli s hliníkovými díly (kapota a všechny dveře) a novým polymerem z uhlíkových vláken (střecha).

Pohotovostní hmotnost je 1280 kg. GR Yaris i díky ní zrychluje z 0 na 100 km/h za méně než 5,5 s a dosahuje elektronicky omezenou maximální rychlost 230 km/h.

Toyota GR Yaris má být plnohodnotným sériovým automobilem, tedy nikoliv limitovanou edicí. Výrobu zajišťuje nový specializovaný závod Toyota GR v japonském Motomachi.

Toyota GR Yaris

Komentáře ke článku