Novinky

  • 11.08.2020 Neutral Akcie Hyundaie prudce stouply, když firma oznámila příchod elektromobilů Ioniq

  • 09.08.2020 Neutral Holanďan Max Verstappen (Red Bull) zvítězil ve VC 70. výročí F1 v Silverstonu

  • 08.08.2020 Neutral Fin Valtteri Bottas (Mercedes) odstartuje z první pozice do VC 70. výročí F1 v Silverstonu

Facebook Instagram

Tepelné čerpadlo našlo využití i u aut

Tepelné čerpadlo našlo využití i u aut

Kia jím vyhřívá interiér svých elektromobilů

Společnost Kia Motors Corporation oznámila další podrobnosti o systému tepelného čerpadla, používaném v globální modelové řadě elektromobilů. Cílem jeho aplikace je maximalizovat čistě elektrický dojezd za nízkých teplot.

Technologie je schopna získávat energii recyklací odpadního tepla, a to nejen z modulů výkonové elektroniky (například trakčních motorů, palubních nabíječek a střídačů), ale i z baterie a zařízení pro pomalé nabíjení.

Teplo se pak prostřednictvím čerpadla využije k odpařování chladiva, které mění skupenství z kapalného na plynné. Kompresor vypouští vysokotlaký plyn, jenž je vtlačován do kondenzátoru, kde se mění zpátky na kapalinu. Tímto postupem se produkuje energie, kterou přebírá zpět tepelné čerpadlo a používá ji k vyhřívání kabiny. V  důsledku toho se snižuje odběr z akumulátoru a prodlužuje se akční rádius vozidla.

K tomu přispívá rovněž vodní (namísto vzduchového) chlazení bateriových modulů. Články se pak dají uspořádat mnohem těsněji k sobě, neboť kanálky vodního chlazení zabírají méně místa než u vzduchového.

Podle studie korejského ministerstva životního prostředí, která se týkala vozů Kia e-Niro a Hyundai Kona Electric, má nasazení tepelného čerpadla významný dopad na pokles spotřeby energie z akumulátoru za nízkých teplot. Při testování za -7 °C vykazovaly automobily 90 procent jízdního dosahu v porovnání s cestami absolvovanými za 26 °C. U konkurence však činil pokles od 18 do 43 procent.

Komentáře ke článku