Novinky

  • 25.04.2023 Bad Policisté zjistili 2800 přestupků během akce, při které se zaměřili na dodržování rychlosti.

  • 23.04.2023 Good Soud v USA rozhodl, že autopilot automobilky Tesla při nehodě v roce 2019 neselhal.

  • 14.02.2023 Bad Ve věku 97 let zemřel čestný předseda společnosti Toyota Motor Corporation Dr.Soichiro Toyoda, který byl synem zakladatele společnosti.

Facebook Instagram

Lappi udivuje sám sebe a vede, Tänak má po nadějích

Lappi udivuje sám sebe a vede, Tänak má po nadějích

Mexická rallye - pátek

Esapekka Lappi a Sébastien Ogier. To jsou hlavní dva protagonisté pátečního programu Mexické rallye. Právě tato dvojice se totiž přetahovala během druhého dne soutěže o první místo. Před sobotou je na tom lépe Lappi. Vedoucího muže průběžného pořadí Otta Tänaka stál problém s turbem příliš mnoho času a jeho naděje na dobrý výsledek jsou prakticky pryč. Martin Prokop drží šestou příčku ve WRC 2.

Lappi sice převzal vedení už na úvodní rychlostní zkoušce dne a poté ho držel po celý den, rozhodně ale nešlo v jeho podání o dominantní vystoupení. Na záda mu totiž pořádně dýchal Sébastien Ogier. Osminásobný šampion se většinou držel velmi těsně za jezdcem Hyundai a po sedmé rychlostní zkoušce dne činil rozestup mezi nimi pouhé tři desetiny. Poté ale Lappi zvládl svůj náskok navýšit a po pátečním programu činí jeho náskok před Ogierem 5,3 sekundy.

"Jsem sice trochu překvapen, ale beru to tak, jak to je. Toto byl pravděpodobně jeden z mých nejlepších dnů v kariéře. Vždy jsem doufal, že budu schopen bojovat na špici, ale vůbec jsem nepomyslel na to, že bych vedl a bojoval proti Sébovi. Opravdu jsem vůbec nepřemýšlel o tom, jak tento den probíhal, ale byl jsem si zkrátka jistý, že naše tempo bude dobré," měl Fin po sobotě radost.

Ogier sice na Lappiho ztrácí, je ale v klidu: "Byl to dobrý den a myslím si, že můžeme být spokojení. Nic moc více jsme nemohli udělat. Maximálně více riskovat, to ale není přístup, který jsme pro tuto soutěž zvolili," uvedl Francouz.

Ogier vůbec nemusí věšet hlavu. Jakožto lídr soutěže totiž bude Lappi do sobotních rychlostních zkoušek startovat jako první a převezme tak nepopulární úlohu "čističe dráhy". To ho může stát hodně času a Ogier by tak mohl mít příležitost vedení převzít.

Sébastien Ogier neztrácí na první místo mnoho. Foto: Toyota Gazoo Racing WRT



Pokud by Lappi dokázal v Mexiku triumfovat, nešlo by o jeho první vítězství ve WRC. Bývalý mistr Evropy (2014) a šampion WRC 2 (2016) už totiž jeden triumf v nejvyšší kategorii získal. Stalo se tak téměř už před šesti lety. V roce 2017 vyhrál v barvách Toyoty Finskou rallye.

Ogier bojuje o své 57. vítězství v kariéře a o sedmé prvenství v Mexiku. Tím by se odtrhl od Sébastiena Loeba, se kterým se momentálně dělí o rekord tohoto podniku. V letošní sezoně by šlo o Ogierovo druhé vítězství. V lednu mu totiž patřila Rallye Monte Carlo. Jelikož ale opět letos startuje ve WRC jen příležitostně, je velmi nepravděpodobné, že by zasáhl do boje o titul.

 

Sordův útok zhatil defekt



Ve třetím voze stáje Hyundai můžeme v Mexiku vidět Daniho Sorda. Španěl se letos za volantem tohoto vozu střídá s Craigem Breenem a tento víkend jde o jeho druhý start v sezoně. A při svém návratu byl vidět.

Tak jako se totiž přetahovali Lappi a Ogier o první místo, přetahovali se Sordo a Elfyn Evans o bronz. Po dopolední sekci ztrácel Sordo na jezdce Toyoty jenom šest desetin. Pak ale přišla sedmá rychlostní zkouška a defekt levé zadní pneumatiky, který Sorda srazil na šesté místo. Za Evansem nyní zaostává o téměř minutu.

Za třetím Evansem, který ztrácí na Lappiho 30 sekund, se nacházejí čtvrtý Thierry Neuville (+39,8) s pátým Kallem Rovanperou (+59,7). Neuville ani Rovanperä nezažili bezproblémový den.

Danimu Sordovi zkazil pátek defekt pneumatiky. Foto: Hyundai Motorsport



Oba zažili bolestivý moment na čtvrté rychlostní zkoušce, kdy tvrdě dopadli zpět na kola poté, co se vznesli na hrbolu, který neměl nikdo z jezdců v zápisu. Toto místo nachytalo řadu dalších závodníků. Neuvillovi i Rovanperovi později přestal dočasně fungovat hybrid. Neuville musel v závěru dne řešit i zablokovaný pravý zadní tlumič a poškozenou manžetu hnacího hřídele. Pro Rovanperu bylo těžké zejména dopoledne, kdy kvůli Tänakovým problémům prakticky čistil trať.

I přes nesnadný průběh byl Rovanperä s pátkem spokojen: „V předchozích letech jsme na některých rychlostních zkouškách při prvním průjezdu ztratili více času. Dnes jsme nebyli příliš daleko. Myslím si, že jsme udělali, co jsme mohli. Nyní budeme mít lepší startovní pozici, takže se musíme pokusit ji zužitkovat a doufejme, že také zabojujeme s kluky, které máme blízko před sebou,“ řekl úřadující šampion.

 

Pohroma pro M-Sport



Jednou jsi dole, jednou nahoře. Při Mexické rallye poznávají toto rčení v praxi u stáje M-Sport. Ott Tänak totiž už ví, že na vítězství ve Švédské rallye už nejspíše nenaváže. Vedoucího muže šampionátu postihla hned na první rychlostní zkoušce závada turba. Kvůli ní musel odjet celý dopolední program pomalým tempem.

„Docela jsem se trápil. Neměl jsem pocit, že bychom zpomalovali, auto zkrátka zničehonic vypnulo. Doufal jsem, že to byla jenom uvolněná hadice u turba, ale nebylo to tak,“ popisuje Estonec své potíže.

Podle Tänaka nechybělo mnoho a nedostal se ani do cíle dopolední sekce: „Bez hybridu by to na některých místech zkrátka nešlo. Měli jsme štěstí, že nám pomohl hybrid,“ přiznal.

Ott Tänak na švédské vítězství nejspíše nenaváže. Foto: M-Sport



V servisu se sice podařilo potíže vyřešit a Tänak už mohl jet odpoledne naplno, jeho ztráta je ale i tak veliká. Nyní se Estonec nachází až na celkovém 17. místě se ztrátou 14 minut a 5 sekund na Lappiho.

Ott Tänak se sice trápil, byl ale nejlepší z jezdců M-Sportu. Vystoupení Pierra-Louise Loubeta a řeckého soukromníka Jourdana Serderidise totiž skončilo také na prvním pátečním testu. Zatímco Loubet trefil kámen, Serderidis havaroval.

„Myslím si, že to byl kámen, ale pod autem. Ležel uprostřed cesty. Nebylo to tak, že bych se ho dotkl kolem nebo tak něco. Kolo jsem neurazil,“ řekl Loubet ke svému incidentu.

Ani tím ale výčet trápících se vozů specifikace Rally1 nekončí. Pátá rychlostní zkouška totiž přinesla havárii Takamota Kacuty. I pro Japonce tak skončil den předčasně.

„Byla to velmi rychlá pasáž a já byl trochu optimistický při brzdění. Zatočil jsem tím pádem trochu pozdě a vyjel ze stopy. Od tohoto momentu už bylo auto mimo stopu a já to nebyl schopen ubrzdit do další zatáčky, takže jsem šel rovně,“ sypal si Kacuta popel na hlavu.

Kacuta ale věří, že se v sobotu do soutěže vrátí: „Poškozené jsou zejména tlumiče a pneumatiky, ale také přední nárazník, protože jsme šli přes nějaké tyče. Panely karoserie ale zdají být v pohodě, takže doufejme, že budeme moci pokračovat. Moc se omlouvám týmu, nemůžu říct nic jiného než toto,“ dodal.

 

Prokop šestý



V kategorii WRC 2 se změnil lídr. Do čela se totiž při svém prvním letošním startu posunul Gus Greensmith s vozem Škoda Fabia RS Rally2. Brit ale vede pouze o 8,5 sekundy před Adrienem Fourmauxem z M-Sportu. Čtvrteční lídr Emil Lindholm spadl na třetí místo. Na Greensmithe ztrácí 26,4 sekundy.

Gus Greensmith převzal vedení ve WRC 2. Foto: Toksport WRT



Díky problémům řady vozů Rally1 tvoří vozy kategorie WRC 2 téměř polovinu celkové nejlepší desítky. Zatímco Greensmith je sedmý, Fourmaux osmý a Lindholm devátý. Kajetan Kajetanowicz uzavírá nejlepší desítku.

Martin Prokop zůstává v hodnocení WRC 2 šestý. Celkově je český závodník dvanáctý.

Martin Prokop zůstává ve WRC 2 sedmý. Foto: Benzina Orlen Team



V kategorii WRC 3 startují tento víkend pouze Diego Domínguez a Jason Bailey. A tento souboj se odvíjí lépe pro Domíngueze. Paraguajský závodník totiž vede před svým kanadským oponentem už o 4 minuty, 3 sekundy a 1 desetinu.

Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Hyundai Motorsport

 

Komentáře ke článku