Novinky

  • 25.04.2023 Bad Policisté zjistili 2800 přestupků během akce, při které se zaměřili na dodržování rychlosti.

  • 23.04.2023 Good Soud v USA rozhodl, že autopilot automobilky Tesla při nehodě v roce 2019 neselhal.

  • 14.02.2023 Bad Ve věku 97 let zemřel čestný předseda společnosti Toyota Motor Corporation Dr.Soichiro Toyoda, který byl synem zakladatele společnosti.

Facebook Instagram

Když škodovky poznávaly svět

Když škodovky poznávaly svět

Velké výpravy okřídleného šípu

Dálkové jízdy automobilů Škoda vzbuzovaly ve 30. letech pozornost na celém světě. Připomeňme si některé z nich.

V květnu 1934 odstartovala od pražského Autoklubu do Indie ekipa čtyř vozů Škoda Popular, poháněných litrovými čtyřválci o výkonu 15 kW (20 k). Sedm cestovatelů vedených advokátem Zbislavem Petersem se rozhodlo pro trasu přes Balkán a Turecko, přičemž v nejtěžším úseku za celý den ujeli pouze 13 kilometrů. Vozidla o vlastní hmotnosti asi 700 kilogramů, zatížená až 800 kily posádky a nákladu, se z cíle v Kalkatě přesunuly do Bombaje, odkud lodí pokračovaly do Terstu. Svoji cestu završily po necelých čtyřech měsících a 15 000 kilometrech opět v Praze.

Část trasy, kterou absolvovaly čtyři vozy Škoda Popular cestou do Indie
V roce 1936 se manželé Eva a František „Frank“ Alexander Elstnerovi rozhodli strávit 100 dní v malém autě. Se Škodou Popular se vydali do Ameriky. V první části cesty se museli vypořádat s náledím, na jihu USA se probojovávali krajem zpustošeným tornádem a záplavami, u mexického Popocatepetlu vyjeli do více než 2500 metrů nad mořem. Poté zamířili do San Franciska a přes Chicago se vrátili do New Yorku. Nakonec jim místo 100 dní stačilo jen 97, z toho 47 za volantem. Popular se čtyřválcem litrového objemu tak dosáhl denního průměru 525 km.

V létě 1938 projeli Elstnerovi s novou Škodou Popular 1100 OHV, dosahující rychlosti až 105 km/h, napříč Argentinou. Více než 6000 kilometrů úspěšně zvládli v pouhých 12 dnech.

V letech 1936 -1938 pokořili Afriku Marie a Stanislav Škulinovi. Zvolili uzavřený automobil Škoda Rapid, který se kromě dvou rezervních kol a střešního nosiče zavazadel nelišil od sériového provedení. Po vylodění v západoafrickém Dakaru pokračovali do Guinejského zálivu, na Pobřeží slonoviny a v období dešťů přes rovníkovou Afriku. Rok po odjezdu z domova dorazili u přístavu Beira až na pobřeží Indického oceánu. Výprava se následně přemístila lodí na Madagaskar a dále na jižní výspu kontinentu, mys Dobré naděje. Z něj se obrátila na sever - až do Egypta! Po skoro dvou letech a 52 000 km se vrátila do Prahy.

Cestu kolem světa za 97 dní podstoupil pražský podnikatel Břetislav Jan Procházka s navigátorem a zároveň mechanikem Jindřichem Kubiasem. Jejich jen mírně upravený otevřený vůz (polokabriolet) Škoda Rapid o výkonu 23 kW (31 k), se čtyřmi nezávisle zavěšenými koly a hydraulickými brzdami, je vezl z Československa přes Německo, Polsko, Litvu, Lotyšsko, Sovětský svaz, Írán, dnešní Pákistán, Indii, Malajsii, Singapur, Čínu, Japonsko a Spojené státy zpět do Československa. Z 97 dní putování připadalo 53 na lodní přesuny a vyřizování tehdy náročných úředních formalit. Řízením strávili oba přátelé 44 dnů. Při 27 700 absolvovaných kilometrech tak vychází denní průměr na neuvěřitelných 630 km.

Komentáře ke článku