Přidáte se k nám?
Když škodovky poznávaly svět
Velké výpravy okřídleného šípu
Dálkové jízdy automobilů Škoda vzbuzovaly ve 30. letech pozornost na celém světě. Připomeňme si některé z nich.
V květnu 1934 odstartovala od pražského Autoklubu do Indie ekipa čtyř vozů Škoda Popular, poháněných litrovými čtyřválci o výkonu 15 kW (20 k). Sedm cestovatelů vedených advokátem Zbislavem Petersem se rozhodlo pro trasu přes Balkán a Turecko, přičemž v nejtěžším úseku za celý den ujeli pouze 13 kilometrů. Vozidla o vlastní hmotnosti asi 700 kilogramů, zatížená až 800 kily posádky a nákladu, se z cíle v Kalkatě přesunuly do Bombaje, odkud lodí pokračovaly do Terstu. Svoji cestu završily po necelých čtyřech měsících a 15 000 kilometrech opět v Praze.
V roce 1936 se manželé Eva a František „Frank“ Alexander Elstnerovi rozhodli strávit 100 dní v malém autě. Se Škodou Popular se vydali do Ameriky. V první části cesty se museli vypořádat s náledím, na jihu USA se probojovávali krajem zpustošeným tornádem a záplavami, u mexického Popocatepetlu vyjeli do více než 2500 metrů nad mořem. Poté zamířili do San Franciska a přes Chicago se vrátili do New Yorku. Nakonec jim místo 100 dní stačilo jen 97, z toho 47 za volantem. Popular se čtyřválcem litrového objemu tak dosáhl denního průměru 525 km.
V létě 1938 projeli Elstnerovi s novou Škodou Popular 1100 OHV, dosahující rychlosti až 105 km/h, napříč Argentinou. Více než 6000 kilometrů úspěšně zvládli v pouhých 12 dnech.
V letech 1936 -1938 pokořili Afriku Marie a Stanislav Škulinovi. Zvolili uzavřený automobil Škoda Rapid, který se kromě dvou rezervních kol a střešního nosiče zavazadel nelišil od sériového provedení. Po vylodění v západoafrickém Dakaru pokračovali do Guinejského zálivu, na Pobřeží slonoviny a v období dešťů přes rovníkovou Afriku. Rok po odjezdu z domova dorazili u přístavu Beira až na pobřeží Indického oceánu. Výprava se následně přemístila lodí na Madagaskar a dále na jižní výspu kontinentu, mys Dobré naděje. Z něj se obrátila na sever - až do Egypta! Po skoro dvou letech a 52 000 km se vrátila do Prahy.
Cestu kolem světa za 97 dní podstoupil pražský podnikatel Břetislav Jan Procházka s navigátorem a zároveň mechanikem Jindřichem Kubiasem. Jejich jen mírně upravený otevřený vůz (polokabriolet) Škoda Rapid o výkonu 23 kW (31 k), se čtyřmi nezávisle zavěšenými koly a hydraulickými brzdami, je vezl z Československa přes Německo, Polsko, Litvu, Lotyšsko, Sovětský svaz, Írán, dnešní Pákistán, Indii, Malajsii, Singapur, Čínu, Japonsko a Spojené státy zpět do Československa. Z 97 dní putování připadalo 53 na lodní přesuny a vyřizování tehdy náročných úředních formalit. Řízením strávili oba přátelé 44 dnů. Při 27 700 absolvovaných kilometrech tak vychází denní průměr na neuvěřitelných 630 km.
Komentáře ke článku