Novinky

  • 21.11.2018 Good Podle Zprávy MŽP emise NOx a částic z dopravy v období 2000 - 2017 poklesly.

  • 19.11.2018 Bad V Tokiu byl zatčen předseda Nissan Motor Carlos Ghosn za falšování údajů o příjmech.

  • 18.11.2018 Neutral Závod WEC na 6 h v Šanghaji vyhrála posádka Conway, López, Kobajaši v Toyotě

Facebook Instagram

Lexus UX chce vystoupit z davu obyčejných crossoverů

Lexus UX chce vystoupit z davu obyčejných crossoverů

Vůz, který navrhla žena a inspiroval se monoposty formule 1

Nejnovější počin luxusní divize japonské automobilky Toyota dostal jméno UX. Úlohy hlavního konstruktéra se zde zhostila žena, Chika Kaková. Při navrhování se držela základní myšlenky zakladatele Akira Toyody o tom, že každý Lexus má přinášet radost za volantem. “Chtěla jsem, aby UX přinesl výhody tradičního crossoveru, což je vyšší poloha řidiče a lepší výhled ven. Ty jsem ale záměrně zkombinovala s dynamickými jízdními schopnostmi a agilitou hatchbacku,” vysvětluje Kaková.

Podvozek vozu měli na starosti stejní lidé, kteří pracovali na šasi modelu LFA, supersportu za deset milionů korun. Jejich úkolem bylo najít ten nejlepší kompromis mezi pohodlím a dynamickým cestováním. Design vozu je inspirován závodními monoposty formule 1. Kromě aerodynamického designu se novinka chlubí třemi inovačními prvky.

Sedmnáctipalcová kola mají například po obou stranách paprsků speciální klapky, které slouží pro lepší proudění vzduchu a zvyšují přítlak. Toto řešení má největší vliv na chlazení brzdové soustavy. Druhou inovací je lemování podběhů, které zde ale neslouží jen jako ochrana před kamínky, které odlétají od pneumatik. V jejich horní části se nachází malý stupínek, který potlačuje vertikální houpání karoserie při průjezdu zatáčkou. A třetí inovace se týká zadních aerodynamických světel. Jsou v nich zabudovány lamely, které asi o 16 procent snižují změny tlaku vzduchu a tak přispívají k vynikající stabilitě zádě při zatáčení a za jízdy v příčném větru.

Po práci konstruktérů a designérů přišlo na řadu náročné testování. “U Lexusu máme štěstí, že můžeme využívat jeden z největších a nejpropracovanějších aerodynamických tunelů na světě. Oblouk tohoto tunelu, který byl zprovozněn v březnu roku 2013, měří 22 metrů na výšku a 260 metrů na délku,” uvádí Kaková. “Jeho hlavní funkcí je zajistit stabilní proud vzduchu kolem vozidla. Když například vůz jede ustálenou rychlostí 100 km/h, odpor vzduchu představuje až 70 procent veškerých sil ovlivňujících celkové jízdní schopnosti.”

Pokud byste si přečetli jen třetí odstavec, asi by vás nenapadlo, že zbytek článku pojednává o crossoveru. Zdá se, že nás čeká velmi zajímavý vůz. Otázkou bude samozřejmě cena. Tu se však brzy dozvíme, k prvním dealerům by měl Lexus UX dorazit již na začátku příštího roku. 

 

Komentáře ke článku

reklama
reklama