Novinky

  • 25.04.2023 Bad Policisté zjistili 2800 přestupků během akce, při které se zaměřili na dodržování rychlosti.

  • 23.04.2023 Good Soud v USA rozhodl, že autopilot automobilky Tesla při nehodě v roce 2019 neselhal.

  • 14.02.2023 Bad Ve věku 97 let zemřel čestný předseda společnosti Toyota Motor Corporation Dr.Soichiro Toyoda, který byl synem zakladatele společnosti.

Facebook Instagram

Test Lexusu CT 200h

Test Lexusu CT 200h

Poslední samuraj

Lexus CT 200h se vyrábí již od roku 2011. Za tu dobu prošel dvěma facelifty. V tom prvním, který byl v roce 2013, dostal jen lehkou úpravu karoserie a v tom druhém, který dorazil v loňském roce, již dodal nějakou tu výraznější změnu. V této podobě se prodává dodnes a jinak už ani vypadat nebude. Tento model se totiž loučí a nahradí jej crossover UX.

Od automobilky je to zcela logický krok. Lexus má nyní v kompaktním segmentu pouze tento vůz, což je hatchback s ne moc příznivou cenovkou. Tomu odpovídají i prodejní čísla, která nejsou nikterak pozvzbudivá. Pokud si má dnes v kompaktním segmentu něco obhájit vysokou cenovku, mělo by být přinejmenším stylové a pompézní. Právě proto se tento trh plní malými crossovery a Lexus tento trend hodlá následovat. 

Takže to, co tu dnes máme, je taková labutí píseň luxusních hatchbacků. Již od počátku výroby se nabízí pouze s jedním motorem a jednou převodovkou. To jediné, co nám tedy o vozidle před testem zůstalo utajeno, byla jeho barva. Tou byla titanová Sonic, z příplatkové výbavy za 22 000 Kč.

Třetí facelift znamenal pro vůz moderní vizáž. Nejvýraznější změnou byla nová přední maska. CT ji dostal, aby lépe zapadl mezi dnešní modelové portfolio značky. Nové jsou i přední a zadní světlomety. Jinak jde ale o zcela typický divoký japonský hatchback. Svým vzhledem nám připomíná ostře sesekané Subaru Impreza. Lexus ovšem působí luxusnějším a dražším dojmem. 

V interiéru nás ihned po nasednutí čekalo nemilé překvapení. Vůz vypadá zvenku velmi prostorně, ovšem uvnitř tomu tak není. Stěžovali si hlavně cestující na zadních sedadlech, kde není moc místa pro nohy. Na šířku je ovšem vše v pořádku. Sedadla jsou pohodlná a příjemně se v nich sedí i na delší trase. Zavazadlový prostor je velmi mělký a dá se tak použít spíše pro cestování na kratší vzdálenosti. Pod ním se však nachází ještě přihrádka, kam se dá ledacos odložit.

Zub času se ale nejvíce podepsal na přístrojové desce. Těch sedm let na výrobní lince je znát. Poslední facelift přinesl interiéru jen pár asistenčních systémů a nový infotainment. Ten zaslouží pochvalu. Ovládá se podobně jako u BMW kolečkem u loketní opěrky a má i příjemnou podložku pro zápěstí. Ovládání interiéru působí zprvu zmateně díky spoustě analogových přepínačů, ale rychle jsme si zvykli.

Právě analogový pocit z interiéru se nám moc líbil. V dnešním světě digitálních interiérů, kdy je řidič obklopen hromadou displejů, je taková poslední vlaštovka připomínající analogový věk vítána. Například při stisknutí tlačítka pro výhřev sedadla je při vypnutém motoru krásně slyšet pružina v přepínači. To nám dnes chybí.

Pod kapotou je, jak už jsme naznačili, k dispozici pouze jedna varianta motoru. Jedná se o hybridní jednotku původem z Toyoty Prius o objemu 1.8 litru. Je to čistý hybrid bez možnosti dobíjet a o jeho vynikající spolehlivosti vypovídá nízká poruchovost u Toyoty. Výkon spalovacího motoru je 73 kW (99 koní). Elektromotor přispívá hodnotou 60 kW (82 koní). Dohromady dává celá sestava 100 kW (136 k). To stačí k akceleraci z 0 na 100 km/h za 10,3 sekundy a k maximální rychlosti 180 km/h. 

Pravda, od tak dravého vzhledu se dalo čekat více, ale Lexus je postaven spíše jako městská limuzína. K tomuto závěru vedou i jízdní dojmy. Vůz je sice překvapivě tvrdý, ale v zatáčkách nepůsobí jistě a trápí jej odtažité řízení. Problém byl i s brzdami. Ty jsou příliš gumové. Jakoby se nejdříve zastavila kola a až potom karoserie. Není tam tak citlivé spojení mezi pedálem a tím, co se doopravdy stane.

Při samotné jízdě pak řidiči zpříjemňují život asistenční systémy. Těch je tu opravdu dost, od inteligentního přepínače dálkových světel přes adaptivní tempomat až k hlídání jízdního pruhu. Vše fungovalo na výbornou, jediný problém byl se senzorem dopravních značek, který často ukazoval povolenou rychlost 80 km/h na padesátce. 

I když je podvozek tvrdší, je jízda i na delší trasy pohodlná. Klidnou jízdu navíc Lexus odmění příjemnou spotřebou pohybující se mezi 5 až 6 litry na 100 km. Ta se sice od udávané spotřeby 4,1 litru liší, ale zase taková tragédie to není. Navíc jednou při opravdu klidném tempu a snaze co nejvíce využívat elektromotor jsme na trase dlouhé 30 kilometrů dosáhli spotřeby 3,7 l / 100 km.

Lexus CT 200h je zřejmě posledním hatchbackem automobilky Lexus. Ve své kategorii jde o jednorožce, protože Lexus si za základní výbavu Elegance účtuje 750 000 Kč. Do námi testované verze Luxury je třeba investovat 1 072 000 Kč a to je za městský hatchback opravdu hodně. Nehledě na to, že většina prvků luxusní výbavy se dá u konkurence již připlatit také a výsledek je o hodně levnější. Je tak moc dobře, že Lexus mění tento model za větší, ale stále kompaktní crossover.

Nemůžeme ale tvrdit, že jde o špatné auto. Je dobře vybavené, pohodlné, má skvělou spotřebu, příjemně hraje. Celkově jde o velmi dobře zpracovaný vůz, o kterém se nebojíme říct, že vydrží navěky. Navíc takový chlapácky a technický kousek plný analogových přepínačů dnes již člověk jen tak nevidí.

Základní údaje - Lexus CT 200h Comfort Plus

Karoserie: hatchback
Počet míst: 5
Předchůdce: ---
Příbuzné modely: Toyota Prius
Hlavní konkurenti: Toyota Auris, Volvo V40
Platforma: Toyota MC
Pohon: předních kol
Motor: Zážehový – 1.8 VVT-i + elektromotor
Výkon 100 kW (136 k)
Točivý moment: 207 N.m
Umístění motoru: motor vpředu podélně
Převodovka: E-CVT
Maximální rychlost: 180 km/h
Zrychlení 0-100 km: 10,3 s
Spotřeba paliva podle VLTP: 3,8 l/100 km
Délka: 4355 mm
Výška: 1445 mm
Rozvor náprav: 2600 mm
Průměr otáčení: ---
Provozní hmotnost: 1410 kg
Užitečné zatížení: 435 kg
Objem zavazadlového prostoru: 275 l
Místo výroby: Mijawaka, Japonsko
Záruka: 5 let/bez omezení km
Cena testovaného modelu: 1 072 000 Kč

 

 

 

Komentáře ke článku